Jules Steultjens, voorzitter Tour de Schalkwijk.

donderdag 25 april 2019 Redactie 22x gelezen

Jules Steultjens (22): “De Tour de Schalkwijk is letterlijk en figuurlijk een mini-Tour de France. De rennertjes zijn vrijwel alle leerlingen van 8 tot 12 jaar van de enige basisschool in Schalkwijk en het parcours bevindt zich in Schalkwijk zelf. Wat wel even groots is als de echte Tour zijn de te winnen truien: de gele trui voor de winnaar algemeen klassement, een groene voor het bergklassement – hiervoor wordt een dijk beklommen – en een rode, voor de beste tussensprinter. Daarnaast is er de roze trui voor het snelste meisje en een witte trui voor de beste wielrenner van 8 tot 9 jaar.
Jules Steultjens, voorzitter Tour de Schalkwijk.

Jules Steultjens, voorzitter Tour de Schalkwijk.

De Tour de Schalkwijk start met een trainingsweek, gevolgd door een week lang verschillende etappes. Dit jaar vieren we de 50e editie. Het evenement is sinds de start groter en groter geworden. Het grootste belang is dat kinderen een hele week, eigenlijk twee weken, sporten en plezier hebben op de fiets. Hierdoor komen ze in aanraking met wielrennen, maar je ziet ook spontaan groepjes ontstaan van mannen en vrouwen die nu nog met elkaar fietsen. En sommigen hebben het fietsen zelfs professioneel doorgezet.

 

Intussen leeft heel Schalkwijk, van jong tot oud er ieder jaar naartoe. De Tour vindt plaats in de eerste week van de zomervakantie. Verschillende Schalkwijkse sponsoren hebben een eigen ploeg met eigen ploegleiders. De ploegleiders trainen hun eigen ploegje kinderen tijdens de trainingsweek. De sponsoren voorzien ze van een clubtrui en volgen ze tijdens de tour met een eigen sponsorauto. Daarnaast zijn er ieder jaar ruim honderd vrijwilligers actief. Het is een uniek evenement dat erg groot is geworden, maar we houden het wel op Schalkwijks niveau. Er moét plaats blijven voor alle Schalkwijkse kinderen van 8 tot en met 12 jaar.”  

 

Op 20 juni is in Houten het Nationaal Fietscongres. Komt u ook?

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks...
  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.