Jos Kalfsbeek:'Backcasting geeft vaak al een stukje rust'

vrijdag 21 oktober 2016 Nettie Bakker 139x gelezen

Jos Kalfsbeek, senior adviseur Twynstra Gudde: ' ‘Het is best ingewikkeld om beleid te maken voor een onzekere toekomst. Zeker nu de wereld van mobiliteit en infrastructuur razend snel verandert onder invloed van voornamelijk technologische innovaties (zelfrijdende auto’s, MAAS concepten, big data toepassingen).'
Jos Kalfsbeek, senior adviseur Twynstra Gudde

Jos Kalfsbeek, senior adviseur Twynstra Gudde

Deze ontwikkelingen zijn niet te stoppen. De exacte uitwerking en impact is echter onzeker. Je moet dus accepteren dat je meer ruimte en flexibiliteit geeft aan het omgaan met onzekerheid.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn handvatten en is er handelingsperspectief. Wij beginnen met onze klanten vaak te brainstormen over de toekomst. Stel je bijvoorbeeld eens een wereld voor met enkel zelfrijdende auto’s. Hoe ziet die eruit, wat betekent dit voor onze mobiliteit (weg, OV, fiets, etc). Die denkbeelden proberen we te vangen in vier onderscheidende scenario’s waarmee we de ‘hoeken van het speelveld’ samenvatten. Vervolgens bedenken we wat die scenario’s voor het hier en nu betekenen: wat moeten of kunnen onze klanten nu doen om in te spelen op de zelfrijdende auto. Via dit proces van ‘backcasting’ maken we snel inzichtelijk wat de impact van de ontwikkelingen voor onze klanten is. We komen tot bruikbare handvatten voor nieuw beleid en bijbehorende governance- en organisatievraagstukken. En het is een basis om dit te testen: welke pilots moet je nu al inzetten om eens ‘stage te lopen in de toekomst’. Dit proces geeft vaak veel rust.’  

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.