Jasper de Vries: Nu oplossingen verzinnen die de massa meekrijgen

woensdag 2 oktober 2019 Jasper de Vries 119x gelezen

“Ons fileprobleem en de mobiliteitstransitie, zijn belangrijke opgaven waar we met de combinatie ICT en gedrag oplossingen voor moeten aandragen. Kijken we naar het fileprobleem, dan weten we dat we slechts een klein percentage van de weggebruikers tijdens de spits hoeven te verleiden tot ander gedrag, om geen files meer te hebben. Tegelijkertijd zijn er voor de weggebruiker voldoende slimme tools om een zo filevrij mogelijke reis te plannen en organiseren. Waarom het dan toch niet lukt? Omdat we de juiste doelgroepen nog niet te weten te bereiken, laat staan ze ander gedrag te laten vertonen. De potentie is er wel. Ik ben ervan overtuigd dat er in de ochtendfiles bijvoorbeeld van elke tien auto’s grofweg drie zijn die daar op dat moment niet per se hoeven te zijn."

Jasper de Vries, adviseur smart mobility en minder hinder bij XTNT

Jasper de Vries, adviseur smart mobility en minder hinder bij XTNT

"Hetzelfde geldt voor de mobiliteitstransitie. De ruimtebehoefte in onze binnensteden en de noodzaak om naar zero-emissie verkeer te gaan, maken deze mobiliteitstransitie echt nodig. Vanuit de informatie- en communicatietechnologie zijn de voorwaarden voor een transitie technologisch al lang voorhanden. Er zijn allerlei slimme apps voor deelauto- en deelscootersystemen, hub-functionaliteiten en MaaS-achtige oplossingen beschikbaar. Maar ook hier is kennis over het complexe gedrag van de weggebruiker noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze oplossingen ook daadwerkelijk worden gebruikt.

Kijk je naar de vaardigheden die nodig zijn om deze oplossingen te bieden, lijkt een aanvulling van gedragskennis op die van ICT het meest interessant. Maar meer nog dan extra kennis vergaren, moeten ICT- en gedragsdeskundigen meer en beter samenwerken. Beide kennisvelden opereren nog te veel apart. Hoe vaak begint een oplossing niet bij de techniek, waar vervolgens veel geld in wordt gestoken, en bedenkt iemand op het eind: ‘We hebben ook nog gebruikers nodig, laten we een gedragsexpert inhuren’. Als je samen ontwikkelt, voorkom je - hoe fancy de oplossing ook is - de verkeerde oplossing op de verkeerde plaats. Zoals een prachtige hub, waar niet de kwaliteit ov voorhanden is die de gebruiker daar juist wil. Dan kun je nog zo stunten met je prijs, maar kiest het gros van de mensen toch voor duurder parkeren in de binnenstad.

Ik denk dat de kennis en vaardigheden juist op het snijvlak van ICT en gedrag steeds belangrijker gaan worden, want het wordt nu echt noodzakelijk dat we oplossingen in de mobiliteit gaan verzinnen die echt de massa meekrijgen. Pilots zijn niet meer voldoende. En de massa krijg je alleen mee als de techniek zo wordt afgestemd op de gebruiker, dat de voorhanden vervoerswijze minder aantrekkelijk wordt. Pas dan gaan mensen echt wat anders doen dan ‘s ochtends in de file staan met z’n allen.”

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.