Wie trekt er aan de touwtjes van het MIRT?

donderdag 16 februari 2017 Guus Puylaert 0 reacties 114x gelezen

Niek Mouter, TU Delft, legt in een onderzoek de beinvloedingspatronen bloot die een rol spelen bij grote infratructuurprojecten. Hiervoor interviewde hij 28 politici over de actoren die politieke besluiten over het MIRT voor en achter de schermen beïnvloeden.

Foto uit 2002 van de aanleg HSL-zuid

Foto uit 2002 van de aanleg HSL-zuid

Voor zijn onderzoek sprak Mouter met politici in de  periode juli 2014-november 2015. Alle politici die hij sprak waren werkzaam in de periode 2003-2015. Vier van hen waren bewindspersoon, 22 Kamerlid en 2 gedeputeerde. Daarnaast sprak Mouter met 10 topambtenaren. Alle reacties zijn getranscribeerd, geanonimiseerd en vervolgens systematisch gecodeerd en gecategoriseerd. De analyses zijn door een andere wetenschapper gecontroleerd.

Mouter stelt op basis van dit onderzoek dat vóór de schermen de bewindspersonen van I&M de belangrijkste actor zijn, omdat zij een hoofdrol spelen in de bestuurlijke overleggen met decentrale overheden en in de Tweede Kamerdebatten. Hun rol achter de schermen vullen zij daarentegen verschillend in. Waar de ene bewindspersoon ook achter de schermen de besluitvorming domineert, heeft de andere bewindspersoon een veel minder grote rol achter de schermen. In dit laatste geval hebben andere actoren de touwtjes in handen; bijvoorbeeld Kamerleden of ambtenaren.

Ruilhandel
Met name in de periode 2003-2010 hebben Kamerleden die een specifieke regio vertegenwoordigen infrastructuurprojecten voor hun regio zeker gesteld via verschillende strategieën. Bijvoorbeeld ruilhandel: ‘als jij mijn project steunt, steun ik jouw project’.

Uit dit onderzoek volgt ook dat decentrale bestuurders verschillende strategieën gebruiken om de kans te vergroten dat bewindspersonen en Kamerleden projecten in hun regio omarmen. Zo zetten zij professionele lobbyisten in, organiseren zij werkbezoeken voor Kamerleden en zetten zij Kamerleden van hun eigen partij onder druk wanneer deze niet pleiten voor projecten in hun regio; bijvoorbeeld door te klagen bij de partijleiding over het Kamerlid. Verschillende geïnterviewde politici noemen een krachtige lobby (of het gebrek eraan) als de belangrijkste factor die maakt dat een infrastructuurproject doorgaat (en een ander project niet).

Een goede lobby heeft volgens de geïnterviewden zoveel invloed omdat prioriteren voor een politicus lastig kan zijn wanneer projecten ongeveer gelijk scoren op de criteria die voor hem/haar belangrijk zijn. Verschillende politici noemen lobbyisten onmisbaar omdat Kamerleden vaak slechts over één medewerker kunnen beschikken. De informatie die lobbyisten aanleveren is niet neutraal, maar volgens geïnterviewde Kamerleden is het beter om geobjectiveerde informatie vanuit een bepaald belang te krijgen dan geen informatie.

Andere actoren die proberen achter de schermen de besluitvorming over het MIRT te beïnvloeden zijn de minister van Financiën, de minister-president, topambtenaren, omwonenden en andere actievoerders. De strategieën die deze actoren hanteren, komen in dit onderzoek naar voren.

Voor zover bekend bij Mouter is er nog geen systematisch onderzoek gedaan naar de actoren die besluitvorming rondom het MIRT achter de schermen beïnvloeden en de beïnvloedingsstrategieën die zij inzetten. Dit onderzoek probeert dit kennisgat te dichten. Het onderzoek en samenvattingen van de interviews zijn de gepubliceerd op www.mkba-informatie.nl.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

  • Speed-pedelec, de Gelderse afweging Zoals in de vakwereld inmiddels breed bekend is, staat de provincie Gelderland op 16 provinciale wegen binnen de kom speed-pedelecs toe op het fietspad. Dit als...
  • Mechanismes achter routekeuzes fietser Een lezing die een eeuwigheid lijkt te duren, terwijl de tijd die vliegt als je opgaat in een hobby. De perceptie van tijd kan per persoon en situatie sterk verschillen. Nieuw...
  • Sneller ter plekke met zwaailicht en sirene In vier regio’s heeft Rijkswaterstaat een proef gedaan waarbij 24 weginspecteurs, na een speciale rijopleiding, blauw zwaailicht en sirene mochten voeren in prio-1-situaties. Na...
  • Tilburg: Fietsmobiliteit ontmoet sociale veerkracht De fiets als middel om de sociale veerkracht van mensen te verbeteren en sociale initiatieven die zorgen voor gerepareerde fietsen. De fiets bleek een opvallende verbinder...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Strategisch plan op verwijzingen in de regio Het toepassen van een Regionaal Doelenplan, zoals in Haaglanden tot stand is gekomen, kan een meerwaarde hebben in andere regio’s in Nederland. Een regionaal doelenplan...
  • Snorfietser naar de rijbaan onder voorwaarden Begin oktober kwam de langverwachte dieptestudie van de SWOV uit over snorfietsongevallen op het fietspad. Dit genuanceerde rapport leidde tot heel verschillende berichten....
  • Hebben transferia toekomst na de Teslarevolutie? Transferia vormen een belangrijke bouwsteen in het Bossche mobiliteitssysteem. Maar wat is de rol van transferia wanneer auto’s zelfrijdend worden of onderdeel gaan vormen van...

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.