Wat levert MaaS op?

MKBA-onderzoek naar business case en maatschappelijke waarde van MaaS

vrijdag 6 april 2018 Onno van der Veen, Verkeersonderneming / Kees van Ommeren, Martijn Lelieveld, Decisio / Peter Rossewij, Mobiliteitsfabriek 0 reacties 121x gelezen

Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van vervoersbehoeften, kan volgens veel experts een trendbreuk in het mobiliteitsgedrag veroorzaken. Met positieve effecten op de bereikbaarheid, de leefbaarheid en ook op sociaal-maatschappelijk vlak. De mogelijke ruimtebesparing is significant en vertegenwoordigt de grootste waarde van alle maatschappelijke effecten
De mogelijke ruimtebesparing is significant en vertegenwoordigt de grootste waarde van alle maatschappelijke effecten

De mogelijke ruimtebesparing is significant en vertegenwoordigt de grootste waarde van alle maatschappelijke effecten (Copyright: Shutterstock)

In opdracht van de Verkeersonderneming heeft Decisio, in samenwerking met Mobiliteitsfabriek, onderzocht welke consequenties een verdere ontwikkeling van MaaS oplevert. Daarbij is gekeken naar wat MaaS-succes zou betekenen voor de reiskosten van verschillende modaliteiten. Vervolgens is geanalyseerd voor wie en voor welke trips MaaS-diensten dan een interessant alternatief worden. Uiteindelijk zijn de effecten in de vorm van een business case (financiële effecten) en een value case (maatschappelijke effecten) in beeld gebracht. De focus lag daarbij op de Zuidvleugel van de Randstad. 

 

Drie snelheden, drie scenario’s 

Een eerste constatering is dat de snelheid van de ontwikkeling van MaaS moeilijk te voorspellen is en afhankelijk is van veel factoren. Voor de uitwerking hebben we daarom drie verschillende scenario’s geschetst. Voor elk scenario zijn de business case en value case opgesteld.  

 

Duidelijk is dat deelauto-achtige (ook peer-to-peer en carpooling op de langere afstanden) en taxi-achtige concepten MaaS aantrekkelijker maken. De deelauto wordt door een stijging van het gebruik kostentechnisch interessanter – met name voor de mensen die de auto niet frequent gebruiken – en door het grotere aanbod en gebruiksgemak wordt het een aantrekkelijker alternatief.  

 

Goedkopere taxi 

Ook taxi-achtige concepten worden veel goedkoper, zeker als (op de zeer lange termijn) de zelfrijdende auto zijn intrede doet in de stad. Meer dan een halvering van de kosten is mogelijk bij een bemande taxi. Desondanks blijven deze per reizigerskilometer duurder dan deelautogebruik. Tegelijkertijd blijft het rijden in deelauto’s duurder dan reizen met het OV, tenzij de OV-subsidies anders worden ingezet. Qua prijs blijft fietsen en lopen het minst kostbaar. 

  

Minder eigen autoritten 

De belangrijkste verandering die we verwachten is dat ritten in de eigen auto worden vervangen door ritten in deelauto’s en mobiliteitsketens (voor 10-20 procent in het scenario dat MaaS een vlucht neemt, maar er geen aanvullend stimulerend beleid wordt gevoerd). Het effect is relatief sterk in steden en bij huishoudens met twee of meer auto’s. 

 

Business case 

Met de business case zijn behoorlijke bedragen gemoeid. In de metropoolregio Rotterdam Den Haag kan het gaan om een marktomvang van in totaal circa 500 miljoen euro per jaar voor deelauto- en taxi-achtige concepten. Huishoudens die de auto weinig gebruiken, kunnen er hierdoor financieel fors op vooruit gaan, evenals huishoudens met een tweede auto die relatief weinig wordt gebruikt.  

 

Voorkom een oligopolie 

Naast de mogelijke financiële voordelen kunnen veel reizigers een kwaliteitssprong maken in comfort en reistijd. De te verwachten marktordening voor aanbieders van MaaS-diensten is een aandachtspunt omdat concentratie bij enkele partijen voor de hand ligt. Er moet worden vermeden dat er een oligopolie ontstaat waarbij de reiziger uiteindelijk hoge marges betaalt. 

 

Value case 

De value case uit zich vooral in een kleinere behoefte aan parkeerplaatsen, met name in de stad. De mogelijke ruimtebesparing is significant en vertegenwoordigt de grootste waarde van alle maatschappelijke effecten. Deze kan oplopen tot meer dan 100 miljoen euro.  

 

Sociaal voordeel 

De maatschappelijke waarde van een betere bereikbaarheid, verkeersveiligheid en minder uitstoot van schadelijke stoffen loopt in de tientallen miljoenen euro’s per jaar. Daarnaast is er een sociaal voordeel doordat armere huishoudens gemakkelijker incidenteel gebruik kunnen maken van een auto.  

 

Klik hier voor het onderzoeksrapport

 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

  • Landbouwverkeer: meer boetes of meer veiligheid? Landbouwvoertuigen zijn groot en zwaar en rijden langzamer ten opzichte van andere motorvoertuigen, maar juist sneller ten opzichte van fietsers, joggers en wandelaars. Dat...
  • Virtual Reality-technologie dient ook als ijsbreker Een studie naar de beste ontwerpkeuzes voor fietsroutes in het kader van Slimme en Gezonde Stad in pilotstad Schiedam bood de mogelijkheid om Vitual Reality-technologie (VR) als...
  • Benchmark gezonde steden Een Brede Coalitie van Natuur & Milieu, Milieudefensie, Fietsersbond, Longfonds, Wandelnet, Rover en Mens en Straat, wil graag dat de nieuwe coalities die in gemeenten...
  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...
  • Bert van Wee: Waarom geen factcheckrubriek? In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun?kennis naar de praktijk? Waar...
  • Barrières voor de marktintroductie van ITS-diensten Hoewel er de afgelopen jaren vele ITS-diensten zijn ontwikkeld en pilots zijn uitgevoerd, blijft een grootschalige marktintroductie van deze diensten vaak achterwege. Binnen het...
  • Goed op weg met STAR Een database met 200.000 geregistreerde ongevallen in 2020. Daar werkt STAR op dit moment hard aan. Wat is de stand van zaken nu? Een update.  
  • Beleid als gezamenlijk experiment Een goed functionerende toekomstbestendige samenleving vergt doordachte langetermijnoplossingen. Maar wat vandaag nog een goed idee lijkt, kan morgen alweer...

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.