Wat levert MaaS op?

MKBA-onderzoek naar business case en maatschappelijke waarde van MaaS

vrijdag 6 april 2018 Onno van der Veen, Verkeersonderneming / Kees van Ommeren, Martijn Lelieveld, Decisio / Peter Rossewij, Mobiliteitsfabriek 0 reacties 330x gelezen

Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van vervoersbehoeften, kan volgens veel experts een trendbreuk in het mobiliteitsgedrag veroorzaken. Met positieve effecten op de bereikbaarheid, de leefbaarheid en ook op sociaal-maatschappelijk vlak. De mogelijke ruimtebesparing is significant en vertegenwoordigt de grootste waarde van alle maatschappelijke effecten
De mogelijke ruimtebesparing is significant en vertegenwoordigt de grootste waarde van alle maatschappelijke effecten

De mogelijke ruimtebesparing is significant en vertegenwoordigt de grootste waarde van alle maatschappelijke effecten (Copyright: Shutterstock)

In opdracht van de Verkeersonderneming heeft Decisio, in samenwerking met Mobiliteitsfabriek, onderzocht welke consequenties een verdere ontwikkeling van MaaS oplevert. Daarbij is gekeken naar wat MaaS-succes zou betekenen voor de reiskosten van verschillende modaliteiten. Vervolgens is geanalyseerd voor wie en voor welke trips MaaS-diensten dan een interessant alternatief worden. Uiteindelijk zijn de effecten in de vorm van een business case (financiële effecten) en een value case (maatschappelijke effecten) in beeld gebracht. De focus lag daarbij op de Zuidvleugel van de Randstad. 

 

Drie snelheden, drie scenario’s 

Een eerste constatering is dat de snelheid van de ontwikkeling van MaaS moeilijk te voorspellen is en afhankelijk is van veel factoren. Voor de uitwerking hebben we daarom drie verschillende scenario’s geschetst. Voor elk scenario zijn de business case en value case opgesteld.  

 

Duidelijk is dat deelauto-achtige (ook peer-to-peer en carpooling op de langere afstanden) en taxi-achtige concepten MaaS aantrekkelijker maken. De deelauto wordt door een stijging van het gebruik kostentechnisch interessanter – met name voor de mensen die de auto niet frequent gebruiken – en door het grotere aanbod en gebruiksgemak wordt het een aantrekkelijker alternatief.  

 

Goedkopere taxi 

Ook taxi-achtige concepten worden veel goedkoper, zeker als (op de zeer lange termijn) de zelfrijdende auto zijn intrede doet in de stad. Meer dan een halvering van de kosten is mogelijk bij een bemande taxi. Desondanks blijven deze per reizigerskilometer duurder dan deelautogebruik. Tegelijkertijd blijft het rijden in deelauto’s duurder dan reizen met het OV, tenzij de OV-subsidies anders worden ingezet. Qua prijs blijft fietsen en lopen het minst kostbaar. 

  

Minder eigen autoritten 

De belangrijkste verandering die we verwachten is dat ritten in de eigen auto worden vervangen door ritten in deelauto’s en mobiliteitsketens (voor 10-20 procent in het scenario dat MaaS een vlucht neemt, maar er geen aanvullend stimulerend beleid wordt gevoerd). Het effect is relatief sterk in steden en bij huishoudens met twee of meer auto’s. 

 

Business case 

Met de business case zijn behoorlijke bedragen gemoeid. In de metropoolregio Rotterdam Den Haag kan het gaan om een marktomvang van in totaal circa 500 miljoen euro per jaar voor deelauto- en taxi-achtige concepten. Huishoudens die de auto weinig gebruiken, kunnen er hierdoor financieel fors op vooruit gaan, evenals huishoudens met een tweede auto die relatief weinig wordt gebruikt.  

 

Voorkom een oligopolie 

Naast de mogelijke financiële voordelen kunnen veel reizigers een kwaliteitssprong maken in comfort en reistijd. De te verwachten marktordening voor aanbieders van MaaS-diensten is een aandachtspunt omdat concentratie bij enkele partijen voor de hand ligt. Er moet worden vermeden dat er een oligopolie ontstaat waarbij de reiziger uiteindelijk hoge marges betaalt. 

 

Value case 

De value case uit zich vooral in een kleinere behoefte aan parkeerplaatsen, met name in de stad. De mogelijke ruimtebesparing is significant en vertegenwoordigt de grootste waarde van alle maatschappelijke effecten. Deze kan oplopen tot meer dan 100 miljoen euro.  

 

Sociaal voordeel 

De maatschappelijke waarde van een betere bereikbaarheid, verkeersveiligheid en minder uitstoot van schadelijke stoffen loopt in de tientallen miljoenen euro’s per jaar. Daarnaast is er een sociaal voordeel doordat armere huishoudens gemakkelijker incidenteel gebruik kunnen maken van een auto.  

 

Klik hier voor het onderzoeksrapport

 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • Hans Jeekel: 'Wetenschap en praktijk moeten elkaar vragen stellen' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en...
  • Zo houd je het fietspad veilig Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en...
  • Twee opties voor veilige berm Om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen wil Rijkswaterstaat de veiligheid van de bermen langs autosnelwegen verbeteren. De Richtlijnen voor het Ontwerp van...
  • Laaghangend fruit voor fietsveiligheid Fietspadmarkering is laaghangend en rijp fruit voor fietsveiligheid. Wegmarkering op fietspaden kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het grote...
  • Hoe brengen we data en mobiliteit samen? Hoe zetten we geïndividualiseerde reisadviezen in ten gunste van het collectieve netwerk? Op het Nationaal verkeerskundecongres spreken topexperts over data en mobiliteit: Bas...
  • Henk Meurs: "We mogen meer doen met buitenlandse praktijkkennis' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Ov-verstoringen oplossen vanuit perspectief reiziger Verstoringen in het openbaar vervoer kunnen effect hebben op de reistijd en de reistijdbeleving van reizigers. Onderzoek van Anne Durand (TU Delft) presenteert een raamwerk om...
  • E-auto eerder concurrerend bij frequent gebruik Elektrische auto’s kunnen bijdragen aan de reductie van broeikasgassen en luchtvervuiling, maar zijn nog altijd duurder en hebben een kleinere range dan conventionele auto’s....
  • Naar een klimaatbestendig hoofdwegennet Het was niet te missen afgelopen zomer: zwart geblakerde bermen door de ene na de andere bermbrand. Terwijl op andere dagen de snelwegen overliepen door stevige onweersbuien....
  • Geen project zonder architect Het ontwerp van ingenieurs voldoet lang niet altijd en dat ligt meestal aan het ontbreken van een integraal en creatief ontwerpproces. Daar zijn architecten of creatieve...
  • Onderzoek 'Vrijwillig uit de auto' van Centraal Planbureau Gedragscampagnes als Low Car Diet kunnen een kansrijke methode zijn om werk gerelateerd autogebruik te verminderen. Om aan te tonen of zulke interventies ook op grote schaal...
  • Amsterdam brengt 'Walkability' van de stad in beeld Hoe bereken je de beloopbaarheid, ofwel de walkability, van een stad? Julia Ubeda van onderzoeksbureau SpacesTraces bestudeerde deze vraag en ontwikkelde voor de gemeente...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Harry Timmermans: 'Uitwisseling wetenschap en praktijk motiveert champions' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Hoe stil kan een straatsteen zijn? Binnen de bebouwde kom is een elementenverharding, ook wel klinkerverharding, een veel voorkomend wegdektype. Stenen geven een straat een karakteristieke uitstraling, maar staan...
  • Afteller is nog beter geworden Een afteller tot groen bevordert de doorstroming, zo bleek in 2009 na de eerste afteller-pilot in ’s-Hertogenbosch. Weggebruikers bleken enthousiast en de gemeente plaatste er...
  • Activiteitenpatronen in zelfrijdende auto Met de komst van de zelfrijdende auto kunnen gebruikers onderweg activiteiten uitvoeren waarvoor ze voorheen op locatie moesten zijn. Het effect van deze verandering in het...
  • Eerste MKBA van een niet-infraproject: Fietsimpuls Met een toegespitste gedragsaanpak worden werknemers/forenzen van bedrijven die zijn aangesloten bij Maastricht Bereikbaar sinds zes jaar gemotiveerd om vaker te fietsen naar...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.