Transitie realiseren door experimenteren, leren en opschalen

vrijdag 4 oktober 2019 Nettie Bakker 0 reacties 7x gelezen

Een actuele proeftuin van stedelijke mobiliteitsexperimenten met een overkoepelend programma van leren en ontmoeten, waarin de leer- en transitiestrategie wordt toegepast en onderzocht. Zo omschrijft onderzoeker Els Beukers het innovatieprogramma mobiele stad, IMS. Samen met hoogleraar planologie en IMS-programmamanager, Luca Bertolini, werkt zij vanuit de Universiteit van Amsterdam aan een concrete strategie om transities naar duurzame stedelijke mobiliteit maatschappijbreed te versterken. 

Een praktisch toepasbare leer- en transitiestrategie moet volgend jaar worden opgeleverd als ook de stedelijke mobiliteitsexperimenten binnen het IMS afronden. Nu wordt deze strategie toegepast in het breed opgezette innovatieprogramma waar de effecten ervan nauwlettend worden onderzocht en geanalyseerd. Op basis van deze praktijkervaringen wordt de strategie waar nodig aangescherpt en verrijkt, zodat die volgend jaar wordt opgeleverd als probaat middel om gezamenlijk van en met experimenten te leren, deze op te schalen en transities te versterken..

“Aanleiding voor dit onderzoek is de frustratie over vele experimenten die na afloop in de kast verdwijnen”, zegt Beukers. “We hebben op basis van theorie een leer- en transitiestrategie ontwikkeld die concreet zou kunnen helpen om te leren van en met experimenten en om deze op te schalen. Het innovatieprogramma Mobiele Stad is sinds 2017 een prachtige proeftuin van allerlei experimenten gericht op het stimuleren van duurzame stedelijke mobiliteit. Deze experimenten worden ontwikkeld en uitgevoerd door een groot aantal samenwerkende professionals vanuit kennisinstellingen, overheden en marktpartijen.”


Ontzettend spannend
Hoewel de experimenten in aard en omvang verschillen, loopt de toepassing van de leer- en transitiestrategie als rode draad door het IMS heen. Beukers noemt het onderzoek zowel inhoudelijk, als procesmatig “ontzettend spannend”. Want, hoe werkt de strategie voor de verschillende experimenten ten gunste van duurzame stedelijke mobiliteit en draagt het werkelijk bij tot gezamenlijk leren, opschaling en versterking van transities? “We hebben al vele iteratieslagen gemaakt door gaandeweg te ervaren wat wel en wat niet goed werkt waarmee de strategie wordt verrijkt”, zegt Beukers. ”Hiervoor zijn de evaluaties van de verschillende experimenten en programmabijeenkomsten waarin gezamenlijk wordt geleerd belangrijk. Dit zijn essentiële leermomenten.” 


Toepasbaar op andere thema's
“De eerste experimenten en handleidingen zijn al opgeleverd, zoals een Knooppuntenbordspel en een Denkgereedschap autoluw.” Ze staan op de website www.mobiele-stad.nl. De verrijkte en bewezen leer- en transitietheorie kan ook toepasbaar zijn op andere thema’s dan op die van de mobiele stad, verwacht Beukers. “Denk aan programma’s voor energie- of duurzaamheidsexperimenten.”   
Gedurende het Innovatieprogramma Mobiele Stad schrijven Els Beukers en Luca Bertolini diverse onderzoeksartikelen. In de volgende Verkeerskunde verschijnt een artikel over gezamenlijk leren van en met experimenten. Volgend jaar volgt een artikel over opschalen. 


Voor meer informatie over het project: www.mobiele-stad.nl


Transitie is ook dit jaar het thema van het Nationaal verkeerskundecongres, NVC. Zie: www.nationaalverkeerskundecongres.nl

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.