Team Voetganger wint strijd om de ideale modaliteit

vrijdag 8 juni 2018 0 reacties 65x gelezen

Het enthousiasme was groot tijdens de tweede editie van Battle of the Modes. In de Bossche Verkadefabriek namen vier modaliteitenteams (openbaar vervoer, auto, fiets en voetganger) het op donderdag 29 maart tegen elkaar op. “Wij zijn in Nederland gewend snel de consensus te zoeken”, zei gastheer Bas Govers. “Maar dat gaan we vanmiddag vooral niet doen! We willen weten: waar kan het maximum liggen van de fiets, de auto, de voetganger, het ov? Daar willen we naartoe!”
Bas Govers laat een student aan het woord.

Bas Govers laat een student aan het woord.

Marco te Brömmelstroet te midden van zijn team Fiets.

Marco te Brömmelstroet te midden van zijn team Fiets.

Onder aanvoering van Carlo van de Weijer (TU Eindhoven/auto), Marco te Brömmelstroet (UvA/fiets), Niels van Oort (TU Delft/openbaar vervoer) en Annemieke Molster (Molster Stedenbouw/voetganger) bestookten de teams elkaar met argumenten ten faveure van hun ‘eigen’ modaliteit. Waaruit die teams bestonden? Studenten van onder meer TU Delft, NHTV Breda, Windesheim Zwolle en Flevoland, Universiteit Utrecht, UvA, Hogeschool Rotterdam en Fontys Eindhoven.

 

Krakkemikkig en asociaal
Carlo van de Weijer trapte af en verdedigde de positie van de auto op prikkelende wijze. Hij stelde dat een krakkemikkig (en ‘asociaal’) openbaar vervoer wel een keer eindig zal zijn. “Een auto wordt 20 keer smeriger als de chauffeur een sigaret opsteekt. Maar ondertussen wordt de auto steeds goedkoper. We gaan toe naar een tijd waarin je voor 100 tot 150 euro een auto privé kunt leasen. Dat betekent een enorme besparing als je 700.000 studenten een private-leaseauto geeft in plaats van een ov-jaarkaart. En dat fileprobleem? Dat gaan we oplossen, zeker als je kunt werken in de auto. De voertuigverliesuren zullen omlaag gaan. We gaan nog meer van de auto houden dan nu al doen”, aldus Van de Weijer. Op de stelling dat generation y geen auto nodig heeft zei hij dat hiervoor een wetenschappelijke basis ontbreekt. “De auto is budgetneutraal, voor de bus moet er tussen de 20 en 70 cent per kilometer bij. Als we de auto’s netjes verstoppen in de stad en delen, dan kost het de overheid niets.”

Uiteraard was dit voldoende stof voor een discussie, waarbij twee andere teams werden uitgedaagd om de stellingen te weerleggen. Niels van Oort poneerde twee stellingen. Gaf de eerste al direct voer voor discussie (‘grote vervoerstromen kunnen beter met het ov worden afgewikkeld dan met snelle e-bikes’), ook bij de tweede stelling (‘het ov in de binnenstad is meer onderdeel geworden van het probleem dan de oplossing’) zorgde voor een goed debat tussen de teams. “Begin met de vraag: in welke steden willen we wonen, leven en recreëren”, zei Niels van Oort.

 

'We were born to move' 
Nadat ook over deze stellingen de standpunten waren uitgewisseld door twee andere teams, was het de beurt aan ‘fietsprofessor’ Marco te Brömmelstroet. Aan de hand van de uitspraak ‘we were born to move, not to be transported’ (Charles Montgomery), begon hij zijn pleidooi voor de fiets. “Fietsen en lopen zijn de modaliteiten om je in steden te verplaatsen – en actieradius is het probleem niet.” Zijn stelling ‘investeringen in de fiets zijn rendabeler dan investeringen in het ov’ zorgde voor de nodige discussie, waarbij ook de opkomst van de e-bike werd meegewogen. Volop debat was er ook over de stelling 'gebieden die zijn ingericht voor een mix van langzame verkeersdeelnemers zijn geschikter dan afgescheiden voetgangersgebieden'.

 

'De fiets wordt de nieuwe auto'
Voor het eerst werd er tijdens de Battle of the Modes aandacht besteed aan de voetganger. Annemieke Molster van het Arnhemse Molster Stedenbouw, gespecialiseerd in herstructureringsopgaven, verdedigde samen met haar team de positie van de voetganger. Zij bracht twee stellingen in: ‘binnen de bebouwde kom moeten voetgangers altijd voorrang hebben’ en ‘om de omgevingskwaliteit van de openbare ruimte te vergroten is streng fietsparkeerbeleid/handhaving noodzakelijk’. Daarmee trok zij ten strijde tegen de overheersende positie die de fiets inneemt in binnenstedelijk gebied. Annemieke Molster: "De fiets wordt de nieuwe auto." Niet alleen de fiets, ook de zelfrijdende auto van de toekomst moest het ontgelden (‘daar word je dik en dom van’). Kortom, prikkelend genoeg om reacties uit te lokken bij de teams Auto en Fiets.

 

Casussen

Na de pauze presenteerde adviseur Lucas van der Linde drie casussen waarbij de studenten de gelegenheid kregen zo puur mogelijk vanuit hun eigen modaliteit mobiliteitsoplossingen aan te dragen. De cases betroffen de Merwedekanaalzone in Utrecht, de Cityring in Tilburg en het ASML-terrein in Veldhoven. Team Voetganger sleepte uiteindelijk de prijs in de wacht.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • De fiets+trein formule ontrafelt Zowel de fiets als de trein winnen aan populariteit. Dat is winst voor mens en milieu: beide zijn duurzame en gezonde vervoermiddelen die op relatief efficiënte wijze reizigers...
  • Snelheid veroorzaakt deels de onveiligste trajecten Het nieuwe Strategische Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) spreekt van een risicogestuurde aanpak: niet alleen focussen op verkeersongevallen, maar ook op de kwaliteit van...
  • Europese analyse van gedragsmaatregelen Wetenschappers van universiteiten uit Amsterdam, Stockholm en Wenen werkten drie jaar samen binnen het project IP-SUNTAN, dat staat voor: Innovative Policies for Sustainable...
  • VR-Rijsim, de human factors Onafhankelijke verkeersveiligheidsauditoren beoordelen of het ontwerp van een complexe verkeerssituatie veilig is of niet. Door de opkomst van serious gaming en VR-technologie...
  • Nieuwe Smart-Mobility-experts begrijpen het spel Vier iVRI-afname-experts, waarvan drie al een vaste baan hebben gevonden en 11 nieuwe Smart Mobility-experts met een specialisatie iVRI-techniek. Dat is de opbrengst van de...
  • Smart Mobility loopt warm naast huidige systeem Smart mobility is een begrip dat nu iets minder dan 10 jaar aanwezig is in de wereld van verkeer en vervoer. Op de academische zoekmachine Scopus is de opkomst van dit begrip in...
  • Niet-westerse migrantenvrouwen pakten zelf de fiets Mobiliteitsarmoede was in de jaren zeventig al aan de orde, maar kreeg lange tijd zeer beperkte beleidsaandacht en kende zeker nog geen doelgroepaanpak. Toch wezen de eerste...
  • Vervoersarmoede in de grote stad ontrafeld Op verzoek van de G4 is verkennend ‘etnografisch‘ onderzoek gedaan naar vervoersarmoede. Gevraagd is om een definitie van vervoersarmoede en het specificeren van de...
  • Met pre-suasion sorteert gedragsbeïnvloeding effect Traditioneel wordt weggedragsbeïnvloeding toegepast door de vorm en functie van een weg goed af te stemmen op het beoogde gebruik ervan. In veel gevallen volstaat die...
  • Stoppen met roken lukte toch ook? Van een intensieve en integrale langetermijnaanpak ten aanzien van smartphonegebruik in het verkeer is nog geen sprake. Terwijl zo’n aanpak juist tot succes kan leiden. Denk...
  • Betere voetpaden voor een kwalitatieve stadsopbouw Iedereen is dagelijks voetganger, toch wordt de voetganger vaak over het hoofd gezien. In het verkeers- en mobiliteitsbeleid krijgt deze groep naar verhouding de minste aandacht...
  • Keuze-uitdagingen om mensen vaker op de fiets te krijgen Maandelijkse keuze-uitdagingen kunnen een effectieve manier zijn om fietsen te stimuleren. De uitdagingen zelf lijken het meest effectief als ze gemakkelijk te...
  • Hans Jeekel: 'Wetenschap en praktijk moeten elkaar vragen stellen' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en...
  • Zo houd je het fietspad veilig Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en...
  • Twee opties voor veilige berm Om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen wil Rijkswaterstaat de veiligheid van de bermen langs autosnelwegen verbeteren. De Richtlijnen voor het Ontwerp van...
  • Laaghangend fruit voor fietsveiligheid Fietspadmarkering is laaghangend en rijp fruit voor fietsveiligheid. Wegmarkering op fietspaden kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het grote...
  • Hoe brengen we data en mobiliteit samen? Hoe zetten we geïndividualiseerde reisadviezen in ten gunste van het collectieve netwerk? Op het Nationaal verkeerskundecongres spreken topexperts over data en mobiliteit: Bas...
  • Henk Meurs: "We mogen meer doen met buitenlandse praktijkkennis' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.