Stormprotocol voor Markerwaarddijk

donderdag 26 oktober 2017 Nettie Bakker 0 reacties 111x gelezen

Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een specifiek stormprotocol voor deze dijk kan de provincie 'differentiëren' bij storm. Voordat de dijk dicht moet voor alle verkeer geven DRIPs een snelheidsadvies. Daaropvolgend worden vrachtwagens en auto's met aanhangers omgeleid. Met deze maatregel onderscheidt dit protocol zich van andere stormprotocollen in Nederland.
Vrachtwagen in storm

Vrachtwagen in storm (Copyright: Shutterstock)

Toos Lodder, senior beleidsadviseur provincie Flevoland, legt uit waarom dit protocol belangrijk is voor de wegbeheerder van de Markerwaarddijk. 'Wij wilden precies weten onder welke omstandigheden we welke stormmaatregelen moesten nemen. Je wilt geen veiligheidsrisico's nemen, maar het afsluiten van deze dijk betekent al snel meer dan honderd kilometer omrijden via het Gooi of de Afsluitdijk.


In eerste instantie leek het stormprotocol van de Oosterscheldekering ook van toepassing op de Markerwaarddijk. We hoopten even op een simpele 'copy-paste', maar al snel bleek dat de weercondities een ander effect hebben op de Markerwaarddijk. Door de haakse hoek in de dijk komt het stormgevaar niet uit een specifieke windrichting, zoals in Zeeland.'

 

DRIPs

Het protocol voorziet nu in drie fases. Opzichters van dienst besturen via een tablet de DRIPs op de dijk. Ze geven een snelheidsadvies en voeren een inhaalverbod in. In fase twee komen ook de verkeerscentrales in Velsen en Noord-Holland in actie, evenals verkeersregelaars in Lelystad en Enkhuizen om vrachtwagens en auto's met aanhangers van de dijk te weren en om te leiden. Pas in de laatste fase geven alle DRIPs aan dat de dijk tijdelijk is gesloten.

 

Meteogroep

'Onze taak is om de windkracht te monitoren via de Meteogroep en om het betreffende scenario in gang te zetten. Het effect? In februari ging er nog een vrachtwagen omver en bleef de dijk lange tijd dicht vanwege bergingswerkzaamheden. Maar op 13 september werden vrachtwagens geweerd en bleef de dijk open voor het overige verkeer.'

 

TNO

TNO ontwikkelde het stormprotocol voor de Markerwaarddijk. Okke Bronkhorst, specialist op het gebied van windbelastingen bij TNO, voegt toe: ‘TNO heeft destijds meegewerkt aan het stormprotocol van de Oosterscheldekering en andere waterwerken in Zeeland. Hoewel geen copy-paste, vormden deze studies wel een goede aanzet voor het huidige stormprotocol van de Markerwaarddijk.'

 

Onderscheid

'De keuzes voor de windkracht waarbij een bepaalde maatregel in werking treedt, zijn bepaald op basis van deze en meer recente studies. Uit internationale studies kon worden vastgesteld bij welke windcondities een risico ontstaat voor omkantelen van vrachtwagens. In het nieuwe protocol worden vrachtwagens daarom bij een lagere windsnelheid geweigerd dan andere voertuigen. Hierin onderscheidt de Markerwaarddijk zich van andere Nederlandse stormprotocollen.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • Amsterdam brengt 'Walkability' van de stad in beeld Hoe bereken je de beloopbaarheid, ofwel de walkability, van een stad? Julia Ubeda van onderzoeksbureau SpacesTraces bestudeerde deze vraag en ontwikkelde voor de gemeente...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Harry Timmermans: 'Uitwisseling wetenschap en praktijk motiveert champions' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Hoe stil kan een straatsteen zijn? Binnen de bebouwde kom is een elementenverharding, ook wel klinkerverharding, een veel voorkomend wegdektype. Stenen geven een straat een karakteristieke uitstraling, maar staan...
  • Afteller is nog beter geworden Een afteller tot groen bevordert de doorstroming, zo bleek in 2009 na de eerste afteller-pilot in ’s-Hertogenbosch. Weggebruikers bleken enthousiast en de gemeente plaatste er...
  • Activiteitenpatronen in zelfrijdende auto Met de komst van de zelfrijdende auto kunnen gebruikers onderweg activiteiten uitvoeren waarvoor ze voorheen op locatie moesten zijn. Het effect van deze verandering in het...
  • Eerste MKBA van een niet-infraproject: Fietsimpuls Met een toegespitste gedragsaanpak worden werknemers/forenzen van bedrijven die zijn aangesloten bij Maastricht Bereikbaar sinds zes jaar gemotiveerd om vaker te fietsen naar...
  • Van B naar Anders, investeren in mobiliteit voor de toekomst Op 23 mei presenteerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (RLI) het advies: ‘Van B naar Anders’. Aan dit advies liggen twee essays ten...
  • Team Voetganger wint strijd om de ideale modaliteit Het enthousiasme was groot tijdens de tweede editie van Battle of the Modes. In de Bossche Verkadefabriek namen vier modaliteitenteams (openbaar vervoer, auto,...
  • 'Begin met hubs in de buurt' Hij richtte op zijn twintigste een stichting op die een toekomst biedt aan kinderen die in Argentinië onder de armoedegrens leven en organiseerde...
  • Eric van Berkum: ‘Meer ruimte voor nuance en reviews van vakliteratuur’ In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun?kennis naar de praktijk? Waar...
  • 'Iedere verkeersdeelnemer komt weer veilig thuis' Op 26 april werd de nieuwe Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-20130, DV3, gepresenteerd tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC. Wat is de belofte, de ambitie...
  • De case Merwedekanaalzone Utrecht zal rond 2025 meer dan 400.000 inwoners tellen, 17 procent meer dan nu. De gemeente kiest er voor om deze groei binnen de bestaande stadsgrenzen op te vangen, onder...
  • 'Stop verkeersslachtoffers door mobielgebruik' De ouders en advocate van Yannick Frijns namen op 26 april de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2018 in ontvangst tijdens het Nationaal...
  • Controle over opvolgtijden buslijnen Vervoerders sturen bij variaties in de busdiensten vooral op punctualiteit. Dit is mede ingegeven door punctualiteitseisen in de concessies. Maar bij hoogfrequente lijnen is,...
  • Landbouwverkeer: meer boetes of meer veiligheid? Landbouwvoertuigen zijn groot en zwaar en rijden langzamer ten opzichte van andere motorvoertuigen, maar juist sneller ten opzichte van fietsers, joggers en wandelaars. Dat...
  • Virtual Reality-technologie dient ook als ijsbreker Een studie naar de beste ontwerpkeuzes voor fietsroutes in het kader van Slimme en Gezonde Stad in pilotstad Schiedam bood de mogelijkheid om Vitual Reality-technologie (VR) als...
  • Benchmark gezonde steden Een Brede Coalitie van Natuur & Milieu, Milieudefensie, Fietsersbond, Longfonds, Wandelnet, Rover en Mens en Straat, wil graag dat de nieuwe coalities die in gemeenten...
  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...
  • Bert van Wee: Waarom geen factcheckrubriek? In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun?kennis naar de praktijk? Waar...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.