Stormprotocol voor Markerwaarddijk

donderdag 26 oktober 2017 Nettie Bakker 0 reacties 82x gelezen

Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een specifiek stormprotocol voor deze dijk kan de provincie 'differentiëren' bij storm. Voordat de dijk dicht moet voor alle verkeer geven DRIPs een snelheidsadvies. Daaropvolgend worden vrachtwagens en auto's met aanhangers omgeleid. Met deze maatregel onderscheidt dit protocol zich van andere stormprotocollen in Nederland.
Vrachtwagen in storm

Vrachtwagen in storm (Copyright: Shutterstock)

Toos Lodder, senior beleidsadviseur provincie Flevoland, legt uit waarom dit protocol belangrijk is voor de wegbeheerder van de Markerwaarddijk. 'Wij wilden precies weten onder welke omstandigheden we welke stormmaatregelen moesten nemen. Je wilt geen veiligheidsrisico's nemen, maar het afsluiten van deze dijk betekent al snel meer dan honderd kilometer omrijden via het Gooi of de Afsluitdijk.


In eerste instantie leek het stormprotocol van de Oosterscheldekering ook van toepassing op de Markerwaarddijk. We hoopten even op een simpele 'copy-paste', maar al snel bleek dat de weercondities een ander effect hebben op de Markerwaarddijk. Door de haakse hoek in de dijk komt het stormgevaar niet uit een specifieke windrichting, zoals in Zeeland.'

 

DRIPs

Het protocol voorziet nu in drie fases. Opzichters van dienst besturen via een tablet de DRIPs op de dijk. Ze geven een snelheidsadvies en voeren een inhaalverbod in. In fase twee komen ook de verkeerscentrales in Velsen en Noord-Holland in actie, evenals verkeersregelaars in Lelystad en Enkhuizen om vrachtwagens en auto's met aanhangers van de dijk te weren en om te leiden. Pas in de laatste fase geven alle DRIPs aan dat de dijk tijdelijk is gesloten.

 

Meteogroep

'Onze taak is om de windkracht te monitoren via de Meteogroep en om het betreffende scenario in gang te zetten. Het effect? In februari ging er nog een vrachtwagen omver en bleef de dijk lange tijd dicht vanwege bergingswerkzaamheden. Maar op 13 september werden vrachtwagens geweerd en bleef de dijk open voor het overige verkeer.'

 

TNO

TNO ontwikkelde het stormprotocol voor de Markerwaarddijk. Okke Bronkhorst, specialist op het gebied van windbelastingen bij TNO, voegt toe: ‘TNO heeft destijds meegewerkt aan het stormprotocol van de Oosterscheldekering en andere waterwerken in Zeeland. Hoewel geen copy-paste, vormden deze studies wel een goede aanzet voor het huidige stormprotocol van de Markerwaarddijk.'

 

Onderscheid

'De keuzes voor de windkracht waarbij een bepaalde maatregel in werking treedt, zijn bepaald op basis van deze en meer recente studies. Uit internationale studies kon worden vastgesteld bij welke windcondities een risico ontstaat voor omkantelen van vrachtwagens. In het nieuwe protocol worden vrachtwagens daarom bij een lagere windsnelheid geweigerd dan andere voertuigen. Hierin onderscheidt de Markerwaarddijk zich van andere Nederlandse stormprotocollen.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

  • Landbouwverkeer: meer boetes of meer veiligheid? Landbouwvoertuigen zijn groot en zwaar en rijden langzamer ten opzichte van andere motorvoertuigen, maar juist sneller ten opzichte van fietsers, joggers en wandelaars. Dat...
  • Virtual Reality-technologie dient ook als ijsbreker Een studie naar de beste ontwerpkeuzes voor fietsroutes in het kader van Slimme en Gezonde Stad in pilotstad Schiedam bood de mogelijkheid om Vitual Reality-technologie (VR) als...
  • Benchmark gezonde steden Een Brede Coalitie van Natuur & Milieu, Milieudefensie, Fietsersbond, Longfonds, Wandelnet, Rover en Mens en Straat, wil graag dat de nieuwe coalities die in gemeenten...
  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...
  • Bert van Wee: Waarom geen factcheckrubriek? In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun?kennis naar de praktijk? Waar...
  • Barrières voor de marktintroductie van ITS-diensten Hoewel er de afgelopen jaren vele ITS-diensten zijn ontwikkeld en pilots zijn uitgevoerd, blijft een grootschalige marktintroductie van deze diensten vaak achterwege. Binnen het...
  • Goed op weg met STAR Een database met 200.000 geregistreerde ongevallen in 2020. Daar werkt STAR op dit moment hard aan. Wat is de stand van zaken nu? Een update.  
  • Beleid als gezamenlijk experiment Een goed functionerende toekomstbestendige samenleving vergt doordachte langetermijnoplossingen. Maar wat vandaag nog een goed idee lijkt, kan morgen alweer...

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.