Stormprotocol voor Markerwaarddijk

donderdag 26 oktober 2017 Nettie Bakker 0 reacties 141x gelezen

Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een specifiek stormprotocol voor deze dijk kan de provincie 'differentiëren' bij storm. Voordat de dijk dicht moet voor alle verkeer geven DRIPs een snelheidsadvies. Daaropvolgend worden vrachtwagens en auto's met aanhangers omgeleid. Met deze maatregel onderscheidt dit protocol zich van andere stormprotocollen in Nederland.
Vrachtwagen in storm

Vrachtwagen in storm (Copyright: Shutterstock)

Toos Lodder, senior beleidsadviseur provincie Flevoland, legt uit waarom dit protocol belangrijk is voor de wegbeheerder van de Markerwaarddijk. 'Wij wilden precies weten onder welke omstandigheden we welke stormmaatregelen moesten nemen. Je wilt geen veiligheidsrisico's nemen, maar het afsluiten van deze dijk betekent al snel meer dan honderd kilometer omrijden via het Gooi of de Afsluitdijk.


In eerste instantie leek het stormprotocol van de Oosterscheldekering ook van toepassing op de Markerwaarddijk. We hoopten even op een simpele 'copy-paste', maar al snel bleek dat de weercondities een ander effect hebben op de Markerwaarddijk. Door de haakse hoek in de dijk komt het stormgevaar niet uit een specifieke windrichting, zoals in Zeeland.'

 

DRIPs

Het protocol voorziet nu in drie fases. Opzichters van dienst besturen via een tablet de DRIPs op de dijk. Ze geven een snelheidsadvies en voeren een inhaalverbod in. In fase twee komen ook de verkeerscentrales in Velsen en Noord-Holland in actie, evenals verkeersregelaars in Lelystad en Enkhuizen om vrachtwagens en auto's met aanhangers van de dijk te weren en om te leiden. Pas in de laatste fase geven alle DRIPs aan dat de dijk tijdelijk is gesloten.

 

Meteogroep

'Onze taak is om de windkracht te monitoren via de Meteogroep en om het betreffende scenario in gang te zetten. Het effect? In februari ging er nog een vrachtwagen omver en bleef de dijk lange tijd dicht vanwege bergingswerkzaamheden. Maar op 13 september werden vrachtwagens geweerd en bleef de dijk open voor het overige verkeer.'

 

TNO

TNO ontwikkelde het stormprotocol voor de Markerwaarddijk. Okke Bronkhorst, specialist op het gebied van windbelastingen bij TNO, voegt toe: ‘TNO heeft destijds meegewerkt aan het stormprotocol van de Oosterscheldekering en andere waterwerken in Zeeland. Hoewel geen copy-paste, vormden deze studies wel een goede aanzet voor het huidige stormprotocol van de Markerwaarddijk.'

 

Onderscheid

'De keuzes voor de windkracht waarbij een bepaalde maatregel in werking treedt, zijn bepaald op basis van deze en meer recente studies. Uit internationale studies kon worden vastgesteld bij welke windcondities een risico ontstaat voor omkantelen van vrachtwagens. In het nieuwe protocol worden vrachtwagens daarom bij een lagere windsnelheid geweigerd dan andere voertuigen. Hierin onderscheidt de Markerwaarddijk zich van andere Nederlandse stormprotocollen.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • De fiets+trein formule ontrafelt Zowel de fiets als de trein winnen aan populariteit. Dat is winst voor mens en milieu: beide zijn duurzame en gezonde vervoermiddelen die op relatief efficiënte wijze reizigers...
  • Snelheid veroorzaakt deels de onveiligste trajecten Het nieuwe Strategische Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) spreekt van een risicogestuurde aanpak: niet alleen focussen op verkeersongevallen, maar ook op de kwaliteit van...
  • Europese analyse van gedragsmaatregelen Wetenschappers van universiteiten uit Amsterdam, Stockholm en Wenen werkten drie jaar samen binnen het project IP-SUNTAN, dat staat voor: Innovative Policies for Sustainable...
  • VR-Rijsim, de human factors Onafhankelijke verkeersveiligheidsauditoren beoordelen of het ontwerp van een complexe verkeerssituatie veilig is of niet. Door de opkomst van serious gaming en VR-technologie...
  • Nieuwe Smart-Mobility-experts begrijpen het spel Vier iVRI-afname-experts, waarvan drie al een vaste baan hebben gevonden en 11 nieuwe Smart Mobility-experts met een specialisatie iVRI-techniek. Dat is de opbrengst van de...
  • Smart Mobility loopt warm naast huidige systeem Smart mobility is een begrip dat nu iets minder dan 10 jaar aanwezig is in de wereld van verkeer en vervoer. Op de academische zoekmachine Scopus is de opkomst van dit begrip in...
  • Niet-westerse migrantenvrouwen pakten zelf de fiets Mobiliteitsarmoede was in de jaren zeventig al aan de orde, maar kreeg lange tijd zeer beperkte beleidsaandacht en kende zeker nog geen doelgroepaanpak. Toch wezen de eerste...
  • Vervoersarmoede in de grote stad ontrafeld Op verzoek van de G4 is verkennend ‘etnografisch‘ onderzoek gedaan naar vervoersarmoede. Gevraagd is om een definitie van vervoersarmoede en het specificeren van de...
  • Met pre-suasion sorteert gedragsbeïnvloeding effect Traditioneel wordt weggedragsbeïnvloeding toegepast door de vorm en functie van een weg goed af te stemmen op het beoogde gebruik ervan. In veel gevallen volstaat die...
  • Stoppen met roken lukte toch ook? Van een intensieve en integrale langetermijnaanpak ten aanzien van smartphonegebruik in het verkeer is nog geen sprake. Terwijl zo’n aanpak juist tot succes kan leiden. Denk...
  • Betere voetpaden voor een kwalitatieve stadsopbouw Iedereen is dagelijks voetganger, toch wordt de voetganger vaak over het hoofd gezien. In het verkeers- en mobiliteitsbeleid krijgt deze groep naar verhouding de minste aandacht...
  • Keuze-uitdagingen om mensen vaker op de fiets te krijgen Maandelijkse keuze-uitdagingen kunnen een effectieve manier zijn om fietsen te stimuleren. De uitdagingen zelf lijken het meest effectief als ze gemakkelijk te...
  • Hans Jeekel: 'Wetenschap en praktijk moeten elkaar vragen stellen' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en...
  • Zo houd je het fietspad veilig Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en...
  • Twee opties voor veilige berm Om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen wil Rijkswaterstaat de veiligheid van de bermen langs autosnelwegen verbeteren. De Richtlijnen voor het Ontwerp van...
  • Laaghangend fruit voor fietsveiligheid Fietspadmarkering is laaghangend en rijp fruit voor fietsveiligheid. Wegmarkering op fietspaden kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het grote...
  • Hoe brengen we data en mobiliteit samen? Hoe zetten we geïndividualiseerde reisadviezen in ten gunste van het collectieve netwerk? Op het Nationaal verkeerskundecongres spreken topexperts over data en mobiliteit: Bas...
  • Henk Meurs: "We mogen meer doen met buitenlandse praktijkkennis' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.