Stormprotocol voor Markerwaarddijk

donderdag 26 oktober 2017 Nettie Bakker 0 reacties 62x gelezen

Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een specifiek stormprotocol voor deze dijk kan de provincie 'differentiëren' bij storm. Voordat de dijk dicht moet voor alle verkeer geven DRIPs een snelheidsadvies. Daaropvolgend worden vrachtwagens en auto's met aanhangers omgeleid. Met deze maatregel onderscheidt dit protocol zich van andere stormprotocollen in Nederland.
Vrachtwagen in storm

Vrachtwagen in storm (Copyright: Shutterstock)

Toos Lodder, senior beleidsadviseur provincie Flevoland, legt uit waarom dit protocol belangrijk is voor de wegbeheerder van de Markerwaarddijk. 'Wij wilden precies weten onder welke omstandigheden we welke stormmaatregelen moesten nemen. Je wilt geen veiligheidsrisico's nemen, maar het afsluiten van deze dijk betekent al snel meer dan honderd kilometer omrijden via het Gooi of de Afsluitdijk.


In eerste instantie leek het stormprotocol van de Oosterscheldekering ook van toepassing op de Markerwaarddijk. We hoopten even op een simpele 'copy-paste', maar al snel bleek dat de weercondities een ander effect hebben op de Markerwaarddijk. Door de haakse hoek in de dijk komt het stormgevaar niet uit een specifieke windrichting, zoals in Zeeland.'

 

DRIPs

Het protocol voorziet nu in drie fases. Opzichters van dienst besturen via een tablet de DRIPs op de dijk. Ze geven een snelheidsadvies en voeren een inhaalverbod in. In fase twee komen ook de verkeerscentrales in Velsen en Noord-Holland in actie, evenals verkeersregelaars in Lelystad en Enkhuizen om vrachtwagens en auto's met aanhangers van de dijk te weren en om te leiden. Pas in de laatste fase geven alle DRIPs aan dat de dijk tijdelijk is gesloten.

 

Meteogroep

'Onze taak is om de windkracht te monitoren via de Meteogroep en om het betreffende scenario in gang te zetten. Het effect? In februari ging er nog een vrachtwagen omver en bleef de dijk lange tijd dicht vanwege bergingswerkzaamheden. Maar op 13 september werden vrachtwagens geweerd en bleef de dijk open voor het overige verkeer.'

 

TNO

TNO ontwikkelde het stormprotocol voor de Markerwaarddijk. Okke Bronkhorst, specialist op het gebied van windbelastingen bij TNO, voegt toe: ‘TNO heeft destijds meegewerkt aan het stormprotocol van de Oosterscheldekering en andere waterwerken in Zeeland. Hoewel geen copy-paste, vormden deze studies wel een goede aanzet voor het huidige stormprotocol van de Markerwaarddijk.'

 

Onderscheid

'De keuzes voor de windkracht waarbij een bepaalde maatregel in werking treedt, zijn bepaald op basis van deze en meer recente studies. Uit internationale studies kon worden vastgesteld bij welke windcondities een risico ontstaat voor omkantelen van vrachtwagens. In het nieuwe protocol worden vrachtwagens daarom bij een lagere windsnelheid geweigerd dan andere voertuigen. Hierin onderscheidt de Markerwaarddijk zich van andere Nederlandse stormprotocollen.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

  • Verhandelbare kilometerrechten Met het groeiende autogebruik neemt de interesse voor prijsbeleid weer toe. Verhandelbare kilometerrechten zijn inherent effectief en potentieel acceptabel voor autogebruikers....
  • E-bus kan door de tunnel (Personen)vervoer over de weg in Nederland ‘moet’ verduurzamen. Elektrische personenauto’s én bussen dragen daaraan bij en dat is natuurlijk goed nieuws. Keerzijde is dat er ook...
  • Het Lint: Goed voorbeeld doet volgen Het Lint is een ruim 8 km lang beweeglint in het Máximapark in Utrecht dat intensief wordt gebruikt om te wandelen, fietsen, skaten, hardlopen. Een groot succes dus, maar wat...
  • Twentse werknemers geven inzicht in effect positieve prikkels Met een toenemende filedruk blijft het terugdringen van  autogebruik één van de belangrijkste doelstellingen onder beleidsmakers. Eén van de mogelijkheden om dit te doen is...
  • Speed-pedelec, de Gelderse afweging Zoals in de vakwereld inmiddels breed bekend is, staat de provincie Gelderland op 16 provinciale wegen binnen de kom speed-pedelecs toe op het fietspad. Dit als...
  • Mechanismes achter routekeuzes fietser Een lezing die een eeuwigheid lijkt te duren, terwijl de tijd die vliegt als je opgaat in een hobby. De perceptie van tijd kan per persoon en situatie sterk verschillen. Nieuw...
  • Sneller ter plekke met zwaailicht en sirene In vier regio’s heeft Rijkswaterstaat een proef gedaan waarbij 24 weginspecteurs, na een speciale rijopleiding, blauw zwaailicht en sirene mochten voeren in prio-1-situaties. Na...
  • Tilburg: Fietsmobiliteit ontmoet sociale veerkracht De fiets als middel om de sociale veerkracht van mensen te verbeteren en sociale initiatieven die zorgen voor gerepareerde fietsen. De fiets bleek een opvallende verbinder...

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.