'Stop verkeersslachtoffers door mobielgebruik'

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 0 reacties 107x gelezen

De ouders en advocate van Yannick Frijns namen op 26 april de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2018 in ontvangst tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres, NVVC. Geëmotioneerd, want Yannick was er niet bij. Yannick overleed op 31 maart 2016 op Texel, kort nadat zij rond half tien ’s avonds fietsend op een kaarsrechte weg in volle vaart van achteren werd aangereden door een automobiliste die, naar de overtuiging van de ouders, aan het appen was.
Yannick

Yannick

Wat Yannick is overkomen, mag niemand meer overkomen, zo luidt kort samengevat de missie van de ouders. Samen met hun advocate, Hanneke Comans-Diesfeldt, richtten zij de stichting Yannick op.

 

Moeder is ten tijde van het ongeval op Texel en wordt er geconfronteerd met de verschrikkelijke gevolgen van het ongeval dat haar dochter die avond is overkomen. Yannick wordt overgebracht naar het VUmc, maar de gevolgen van de aanrijding zijn zo ernstig dat ze er – op 21-jarige leeftijd – aan overlijdt.

 

Na het overlijden van Yannick volgt de juridische afwikkeling. In het kader van de strafzaak vindt een gesprek met de officier van justitie plaats. Deze beoordeelt het ongeval in eerste instantie als een overtreding van de wegenverkeerswet, terwijl advocate Comans-Diesfeldt stelt dat er sprake is van een verkeersmisdrijf in de zin van artikel 6 Wegenverkeerswet. De houding van de officier van justitie is voor de ouders en advocate onaanvaardbaar. Zij zoeken de media op, zitten binnen een week bij Jinek en Pauw en richten de stichting Yannick op. 

 

Wat volgt is een strafzaak, alsnog op grond van artikel 6, maar de rechter houdt een uitspraak aan en geeft ruimte voor extra onderzoek waarbij de tegenpartij probeert aan te tonen dat het geconstateerde laatste appgebruik niet plaatsvond ten tijde van de aanrijding. De rechtbank oordeelt ten slotte dat er sprake is van overtreding van artikel 5 van de Wegenverkeerswet (overtreding) en legt een taakstraf op en ontzegging van de rijbevoegdheid. Mede op aandringen van de ouders en advocate tekent de officier van justitie hoger beroep aan, waarna ook de verdachte in hoger beroep gaat. De zaak loopt nog. 

 

Wetsvoorstel

De stichting Yannick vindt ondertussen via een petitie gehoor bij de politiek, tot aan een persoonlijk gesprek met minister Cora van Nieuwenhuizen. Zij werkt nu samen met haar collega Grapperhaus aan een wetsvoorstel dat onder meer het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur als een misdrijf kwalificeert met hogere straffen.

Frank Frijns: “Ons streven is om via de stichting te komen tot bewustwording van de enorme gevaren van het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer, waardoor deze achter het stuur verdwijnt en het aantal verkeersslachtoffers drastisch zal afnemen.” 

Stichting Yannick steunt ook de missie van Michael Kulkens, van de Stichting TButterfly, wiens zoon Tommy-boy (13) in 2015 overleed omdat hij de weg op reed, verdiept in zijn smartphone.

 

De komende twee jaar zijn de ouders en advocate van Yannick ‘onze’ nationale verkeersveiligheidsambassadeurs. De organisatoren van het NVVC helpen de nieuwe ambassadeurs met ‘een inbreng voor een Kenniscafé bij SWOV’, een uitnodiging om ‘mee te praten in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid’ en worden ‘betrokken bij een ANWB-activiteit’.

 

Frank Frijns: “Wij hopen waardige ambassadeurs te zijn en over twee jaar te presenteren wat we hebben bereikt.”

 

Genomineerden Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2018

In 2018 hebben ruim 2200 mensen gestemd op drie genomineerden voor de tweejaarlijkse prijs. Naast de stichting Yannick werd Martijn Geervliet van de gemeente Breda genomineerd voor ‘Kunst bij Zebrapaden’; uitvergrote silhouetten geven in Breda extra attentie aan oversteekplaatsen. Laurens Drogendijk van ‘Band op spanning’ werd genomineerd voor zijn slimme, ‘behulpzame’ en energieneutrale bandenpomp, die nadrukkelijk ook bij andere plaatsen dan bij tankstations kan worden geplaatst.

 

Meer over Stichtin Yannick: www.stichtingyannick.nl.

Meer over de genomineerden: www.nvvc-congres.nl/nvvp

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • Nieuwe Smart-Mobility-experts begrijpen het spel Vier iVRI-afname-experts, waarvan drie al een vaste baan hebben gevonden en 11 nieuwe Smart Mobility-experts met een specialisatie iVRI-techniek. Dat is de opbrengst van de...
  • Smart Mobility loopt warm naast huidige systeem Smart mobility is een begrip dat nu iets minder dan 10 jaar aanwezig is in de wereld van verkeer en vervoer. Op de academische zoekmachine Scopus is de opkomst van dit begrip in...
  • Niet-westerse migrantenvrouwen pakten zelf de fiets Mobiliteitsarmoede was in de jaren zeventig al aan de orde, maar kreeg lange tijd zeer beperkte beleidsaandacht en kende zeker nog geen doelgroepaanpak. Toch wezen de eerste...
  • Vervoersarmoede in de grote stad ontrafeld Op verzoek van de G4 is verkennend ‘etnografisch‘ onderzoek gedaan naar vervoersarmoede. Gevraagd is om een definitie van vervoersarmoede en het specificeren van de...
  • Met pre-suasion sorteert gedragsbeïnvloeding effect Traditioneel wordt weggedragsbeïnvloeding toegepast door de vorm en functie van een weg goed af te stemmen op het beoogde gebruik ervan. In veel gevallen volstaat die...
  • Stoppen met roken lukte toch ook? Van een intensieve en integrale langetermijnaanpak ten aanzien van smartphonegebruik in het verkeer is nog geen sprake. Terwijl zo’n aanpak juist tot succes kan leiden. Denk...
  • Betere voetpaden voor een kwalitatieve stadsopbouw Iedereen is dagelijks voetganger, toch wordt de voetganger vaak over het hoofd gezien. In het verkeers- en mobiliteitsbeleid krijgt deze groep naar verhouding de minste aandacht...
  • Keuze-uitdagingen om mensen vaker op de fiets te krijgen Maandelijkse keuze-uitdagingen kunnen een effectieve manier zijn om fietsen te stimuleren. De uitdagingen zelf lijken het meest effectief als ze gemakkelijk te...
  • Hans Jeekel: 'Wetenschap en praktijk moeten elkaar vragen stellen' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en...
  • Zo houd je het fietspad veilig Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en...
  • Twee opties voor veilige berm Om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen wil Rijkswaterstaat de veiligheid van de bermen langs autosnelwegen verbeteren. De Richtlijnen voor het Ontwerp van...
  • Laaghangend fruit voor fietsveiligheid Fietspadmarkering is laaghangend en rijp fruit voor fietsveiligheid. Wegmarkering op fietspaden kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het grote...
  • Hoe brengen we data en mobiliteit samen? Hoe zetten we geïndividualiseerde reisadviezen in ten gunste van het collectieve netwerk? Op het Nationaal verkeerskundecongres spreken topexperts over data en mobiliteit: Bas...
  • Henk Meurs: "We mogen meer doen met buitenlandse praktijkkennis' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Ov-verstoringen oplossen vanuit perspectief reiziger Verstoringen in het openbaar vervoer kunnen effect hebben op de reistijd en de reistijdbeleving van reizigers. Onderzoek van Anne Durand (TU Delft) presenteert een raamwerk om...
  • E-auto eerder concurrerend bij frequent gebruik Elektrische auto’s kunnen bijdragen aan de reductie van broeikasgassen en luchtvervuiling, maar zijn nog altijd duurder en hebben een kleinere range dan conventionele auto’s....
  • Naar een klimaatbestendig hoofdwegennet Het was niet te missen afgelopen zomer: zwart geblakerde bermen door de ene na de andere bermbrand. Terwijl op andere dagen de snelwegen overliepen door stevige onweersbuien....
  • Geen project zonder architect Het ontwerp van ingenieurs voldoet lang niet altijd en dat ligt meestal aan het ontbreken van een integraal en creatief ontwerpproces. Daar zijn architecten of creatieve...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.