Snel ov scoort, ook voor Rijn- en Veenstreek, een studie

woensdag 2 oktober 2019 Joseph Evers, emeritus hoogleraar TU Delft 0 reacties 38x gelezen

In de Rijn- en Veenstreek werken de gemeenten Nieuwkoop, Kaag/Braasem en Alphen a/d Rijn samen. De streek is in trek. Er is ruimte en de Randstadsteden zijn dichtbij. Helaas is de mobiliteit er een probleem. Tijdens de spitsuren zijn er steeds meer files en het ov is te traag voor forensen.

 

In een studie zijn de mogelijkheden en de kwaliteit verkend van alternatieve stelsels van buslijnen ten opzichte van het huidige ov. Het studiegebied is gedefinieerd rekening houdend met het tramstation dat in Uithoorn aansluiting zal geven op de ‘Amstellijn’ en daarmee op het Amsterdamse railnet, terwijl in Zoetermeer een station is van het lightrailstelsel Rotterdam – Den Haag.

 

In de vorm van 27 fictieve haltegebieden is het gebied als model in kaart gebracht. Hierop zijn stelsels van buslijnen gespecificeerd; de bestaande én de te onderzoeken alternatieven. Voor elke configuratie is voor ieder haltegebied de gemiddelde reistijd per ov naar zijn omgeving berekend en vervolgens de vraag naar ov in concurrentie met het gebruik van de eigen auto. Op basis van deze potentiële vervoersvraag zijn de intensiteiten berekend waarmee deze buslijnen het best zijn in te zetten. Karakteristiek voor de kansrijkste configuratie is een knooppunt van buslijnen in Nieuwveen. Van daaruit gaan directie verbindingen naar Uithoorn, Alphen a/d Rijn, Zoetermeer, Leiden, Mijdrecht, Leiderdorp en Schiphol.


De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn:

  • De gemiddelde reis van elke woonkern naar omgevende kernen wordt aanzienlijk bekort. Voor Nieuwveen bijvoorbeeld drie kwartier;
  • De vraag naar busvervoer zal fors toenemen met een overeenkomstige vermindering van reizen per auto.
  • Het voorgestelde ov-stelsel zal circa 12 procent meer capaciteit nodig hebben dan het huidige, maar vervoert daarmee circa 33 procent meer reizigers;
  • Vier snelle buslijnen zullen intensief te exploiteren zijn.

 

Hoewel deze studie niet meer pretendeert te zijn dan een zorgvuldige scan, leiden de bevindingen tot de aanbeveling om de suggesties verder te onderzoeken. Het ontwikkelde computermodel kan deze studies ondersteunen.

 

Lees hier de hele samenvatting van het onderzoek.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.