Keuzevrijheid, mits…

woensdag 2 oktober 2019 Nettie Bakker 1 reactie 337x gelezen

Direct met de intrede van de speed-pedelec is er discussie over de beste plaats op de weg: op de rijbaan of op het fietspad? Sinds de  wetswijziging van 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec formeel de status van bromfiets, maar volgens diverse belangengroepen, specialisten en (weg)gebruikers levert deze status onbalans, onbegrip en onwetendheid op. Wat zijn de verwachte effecten van keuzevrijheid voor de speed-pedelec-gebruiker? Een onderzoek.

Is keuzevrijheid een reële optie? Of zijn er onderdelen omtrent keuzevrijheid die een bijdrage kunnen leveren aan verbetering van de verkeersveiligheid? Deze onderzoeksvragen legde adviesbureau Inter Contracting, voor aan afstudeerder Tom Seising.

 

Wat heeft het onderzoek opgeleverd?

Door alle onderzoeksresultaten omtrent het onderwerp keuzevrijheid voor de speed-pedelec van de afgelopen jaren te bundelen is een eerste beeld gevormd. Naast de feiten, maken ook gebruikerservaringen een belangrijk deel uit van dit onderzoek.

 

Begin dit jaar is een enquête uitgezet onder speed-pedelec-gebruikers in Nederland. Met zes vragen werd de mogelijkheid geboden de visie op de huidige wetgeving, het eigen gebruik en ideeën en wensen omtrent de plaats op de weg te delen. Uit de vele reacties is het volgende beeld gevormd: de speed-pedelec-gebruiker voelt zich verantwoordelijk, heeft (technische) kennis van de speed-pedelec en bijbehorende wetgeving, maar overtreedt in veel gevallen bewust de wetgeving in het kader van de eigen veiligheid en technische beperkingen die de speed-pedelec heeft.

 

Als onderdeel van het onderzoek zijn op 15 mei diverse specialisten van onder andere de Fietsersbond, CROW-Fietsberaad, provincie Gelderland, De Speed-pedelec Groep en Inter Contracting in Utrecht samengekomen om ‘keuzevrijheid’ te bespreken. Dit gesprek maakte duidelijk dat de plaats op de weg niet het enige vraagstuk is. Zo laat keuzevrijheid de uniformiteit volledig los, waardoor elke verkeerssituatie weer anders is als het gaat om de plaats op de weg. Iets wat voor andere weggebruikers lastig wordt om mee om te gaan. Verkeersveiligheid is juist wél gebaat bij eenheid en herkenbaarheid. Ook wordt de (on)bekendheid van de speed-pedelec bij de overige weggebruikers genoemd. Landelijke campagnevoering in het verleden lijkt op dit punt tekortgeschoten.

 

Conclusie: ja, mits

De vraag of keuzevrijheid dé oplossing is, is niet met ja of nee te beantwoorden. De speed-pedelec-gebruiker laat wel merken hieraan de behoefte te hebben. Keuzevrijheid betekent een meer dan grote verantwoordelijkheid voor de gebruiker; aanvullende regelgeving is daarbij nodig. Keuzevrijheid is dus mogelijk, mits:

  • Er aanvullende wetgeving komt die een maximumsnelheid van 25 km/uur op het fietspad afdwingt;
  • Er aanvullende wetgeving komt die keuzevrijheid mogelijk maakt;
  • De speed-pedelec-gebruiker zich verantwoord gedraagt naar de wetgeving. Dat houdt in:
  • Wil je snel, of op de rijbaan? Dan ga je op de rijbaan (met een snelheidsregime van 50 km/uur) en rijd je de maximale snelheid (45 km/uur);
  • Wil je rustig rijden, of op het fietspad? Dan ga je op het fietspad en rijd je maximaal de maximumsnelheid die geldt op fietspaden (25 km/uur);
  • Heb je een speed-pedelec met een maximale capaciteit lager dan 45 km/uur? Dan ga je op het fietspad en rijd je maximaal de maximumsnelheid die geldt op fietspaden (25 km/uur).

 

Hoe nu verder?

De speed-pedelec wordt intussen gezien als duurzaam alternatief voor de auto op middellange afstanden en het gebruik neemt toe; er zijn meer dan 17.000 geregistreerde modellen. Voldoende reden om de problematiek serieus aan te pakken. Belangenpartijen zouden een eenduidige visie moeten formuleren richting het ministerie. Daarbij is maatwerk belangrijk, maar wel op basis van een landelijk wettelijk kader.

 

Voor meer informatie over het onderzoek:
Tom Seising

Adviseur Verkeer en Mobiliteit bij Inter Contracting

06 18 40 57 27 of tom.seising@intercontracting.nl

 

Bij de foto

De foto is aangeboden door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, Zij geven op verzoek van bedrijven een bedrijfsopleiding speed-pedelec. Klik hier voor meer informatie https://www.vsv.be/pers/bedrijfsopleiding-speed-pedelecs/


Reacties

Reacties

Henk Lenting 29/11/2019 18:00

Ik zou het raar vinden als we een minimum snelheid op de rijbaan in zouden stellen. Volgens mij is te langzaam op de rijbaan fietsen al gedekt doordat een voertuig minimaal de helft van de maximumsnelheid moet kunnen rijden, en verder valt opvallend langzaam rijden/fietsen gewoon onder artikel 5.

Dat een speed per se 45 km/h op de rijbaan zou moeten rijden levert volgens mij rare situaties op, zeker aangezien we veel straten inrichten om te zorgen dat automobilisten maximaal 50 km/h kunnen en willen rijden.

Bovendien zou deze combinatie van regels het weggebruik van racefietsers erg moeilijk maken.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 41 tot 56 van 56

1 2 3

Artikelen 41 tot 56 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.