Innovatief parkeersysteem op ferryterminal Holwerd

Sneller de boot op met online parkeerkaart

zondag 23 juni 2013 538x gelezen

 Passagiers voor Ameland die hun parkeerkaart vooraf bestellen, staan niet meer in de rij voor het afrekenen en er is altijd een parkeerplaats beschikbaar

Passagiers voor Ameland die hun parkeerkaart vooraf bestellen, staan niet meer in de rij voor het afrekenen en er is altijd een parkeerplaats beschikbaar

Passagiers voor de veerboot naar Ameland hoeven niet meer bang te zijn om de boot te missen doordat ze in een lange rij staan om te betalen voor het parkeren van de auto. Tenminste, als ze met hun bootticket, ook online een parkeerkaart hebben aangeschaft via het e-ticketingsysteem van rederij Wagenborg.

 

Sinds kort kunnen passagiers van de ferry Holwerd-Ameland bij het boeken van een online bootticket ook een parkeerkaart aanschaffen voor het parkeerterrein in Holwerd. Schmit Parkeersystemen installeerde daar onlangs een innovatief systeem van Scheidt & Bachmann, dat geïntegreerd is in het e-ticketingsysteem van rederij Wagenborg. ‘Met dit ‘open’ parkeersysteem is het parkeerproces in Holwerd efficiënter en klantvriendelijker geworden’, vertelt Pieter Bakker, directeur en mede-eigenaar van Schmit Parkeersystemen.

 

‘Passagiers voor Ameland die hun parkeerkaart vooraf bestellen, krijgen een barcode die ze kunnen uitprinten of op hun mobiele telefoon kunnen opslaan, net als bij het inchecken op Schiphol. Met deze barcode krijgen ze aan de slagboom van de garage in Holwerd een parkeerkaart die geldig is voor de periode waarvoor ze vooraf betaald hebben. Ze hoeven dus niet meer in de rij te staan voor het afrekenen, en het geeft hen de zekerheid dat er een parkeerplaats beschikbaar is.’

 

Op termijn kan parkeren wellicht ook zonder de uitgifte van een parkeerkaart maar voorlopig biedt dat nog een aantal voordelen. Bakker: ‘Om toegang te krijgen tot parkeergarages via loopdeuren is bijvoorbeeld nog een parkeerkaart nodig. En als mensen de auto langer laten staan dan gepland, kunnen ze met de parkeerkaart deze extra tijd aan de betaalautomaat bijbetalen.’

 

De voordelen voor Wagenborg zijn volgens Bakker dat de rederij zich ermee kan onderscheiden en dat ze op voorhand weet hoeveel klanten ze kan verwachten. En ook dat er minder betaalautomaten nodig zijn en dat er al vooraf een kasstroom is. ‘Daarnaast heeft Wagenborg de mogelijkheid om eventueel haar tarieven voor parkeren te differentiëren, bijvoorbeeld voor klanten die langer vooruit boeken, of voor de lengte van het verblijf. Het systeem biedt daarvoor de nodige flexibiliteit.’

Inhoud laatste dossier

MaaS

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over MaaS

  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.