Ineke Spapé: 'Ga de straat op'

dinsdag 16 februari 2016 Nettie Bakker 210x gelezen

Ineke Spapé, Lector mobiliteitsmanagement NHTV / SOAB:

'Ga de straat op'

‘Bezig zijn met voetgangersmobiliteit, betekent meer dan bezig zijn met verkeer. Essentiele factoren bij voetgangersmobiliteit - naast infrastructuur - zijn onder meer: sociale veiligheid, gezondheid, aantrekkelijkheid (recreatie en toerisme) en economie (voetgangers als omzetmotor).

In de praktijk zijn dit helaas vaak gescheiden werelden. Mijn studenten – en dat geldt ook voor adviseurs - houd ik voor: ‘Betrek je meer disciplines, dan heb je meer budget’. En: ‘Ga de straat op en observeer. Achter je bureau en ook via Google street view, zie je niet hoe voetgangers gebruik maken van een omgeving’. Recent observeerden we voor de gemeente Eindhoven de kruising van een belangrijke looproute met de binnenring  na een herinrichting. Hierbij is meer ‘groen’ gegeven aan voetgangers, onder meer door een aparte VRI voor doorgaand fietsverkeer op te heffen.

We zagen veel fietsers door rood rijden, zonder conflicten te veroorzaken met voetgangers. Conclusie: hier is sprake van zelfregulerend vermogen van fietsers en voetgangers. Ook zagen we veel meer voetgangers en fietsers gebruik maken van deze kruising dan auto’s. Daar moet je wat mee doen!

Wat je dan doet, hangt af van de visie die je moet hebben. Wat vind je belangrijk: doorstroming? Aantrekkelijkheid? Gezondheid? Heb je zo’n visie dan bepaal je met gebruikers en retailers wat te doen,  bijvoorbeeld het downgraden van de autoruimte. Zo kom je tot voetgangersbeleid dat verder gaat dan lokale aanpassingen ten behoeve van één modaliteit en draagt het bij aan een prettiger stad.’

 

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.