Hoe wordt het regeerakkoord ontvangen?

woensdag 11 oktober 2017 Guus Puylaert 145x gelezen

Op 10 oktober werd het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd. Er komt meer geld voor mobiliteit. Wat zijn de reacties van belanghebbenden? Met reacties van: Fietsersbond, KNV, Mobiliteitsalliantie, NS, OV-NL en Bouwend Nederland.

Het samenwerkingsverband de Mobiliteitsalliantie is tevreden met de 2 miljard euro aan extra investeringen in mobiliteit en 100 miljoen euro voor de fiets, een verkeersveiligheidsmanifest en inzet op integrale mobiliteit.

Ook brancheverenigingen Bouwend Nederland en OV-NL zijn hierover te spreken. OV-NL voorzitter Pedo Peters noemt de trendbreuk met voorgaande jaren een goed begin, maar in verhouding met andere landen erg mager. Ook de jaarlijkse investering van 100 miljoen te laag is om Nederland bereikbaar te houden, zegt hij.

Btw-verhoging
De Mobiliteitsalliantie vindt het opmerkelijk dat het lage btw-tarief van 6 procent wordt verhoogd naar 9 procent. Hierdoor wordt duurzaam vervoer, zoals ov en de fiets, minder aantrekkelijk gemaakt. Werkgeversvereniging KNV sluit zich daarbij aan, wel merkt ze op te begrijpen dat lastenverlichtingen aan de ene kant worden gefinancierd vanuit btw-verhoging.

Ook de btw op treinkaartjes gaat omhoog, terwijl autokosten vrijwel gelijk blijven. Volgens NS en OV-NL wordt de trein hierdoor als duurzaam alternatief minder aantrekkelijk. NS wil daarom in gesprek. OV-NL merkt op dat de btw-verhoging haaks staat op de klimaatdoelstellingen, omdat duurzaam vervoer hierdoor duurder wordt.

Kilometerheffing
De kilometerheffing voor vrachtverkeer wordt niet omarmd door de Mobiliteitsalliantie. KNV is daarentegen erg te spreken over deze maatregel, omdat de regel hierdoor wordt gelijkgetrokken met Duitsland.

Openbaar vervoer
KNV juicht het toe dat de uitrol van het systeem Ertms meer aandacht krijgt en schenkt het verhogen van de bovenleidingspanning op 3KV wordt voorgefinancierd.

Volgens de NS brengt het risico’s met zich mee om meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet toe te voegen aan regionale ov-concessies. Verder is NS gewaarschuwd door het regeerakkoord rondom de lijn HSL-Zuid. NS laat weten, samen met ProRail, hard te werken aan verbetering van het traject. De onlangs gepresenteerde nieuwe treinen zijn daarbij een eerste stap.

Fietsinfrastructuur
De 100 miljoen die wordt geïnvesteerd in gemeentelijke en provinciale fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij ov-knooppunten, is volgens de Fietsersbond te weinig. Wel is ze tevreden met de erkenning van fiets, maar het bedrag is onvoldoende om de ambities van Tour de Force (20 procent groei in 10 jaar tijd) te realiseren. Er is structureel méér budget nodig.

Duurzame vervoerswijzen
KNV is blij met de extra investeringen in uitbreiding van capaciteit voor duurzame vervoerswijzen, zoals spoor en lightrail, in onder meer stedelijke regio’s en van/naar Schiphol. Wel vindt ze dat er te weinig wordt geïnvesteerd. Er wordt volgens hen een achterstand opgebouwd, die in de toekomst moet worden ingehaald.

In het regeerakkoord is ook opgenomen dat regelgeving voor flexibel en vraaggericht vervoer wordt versoepeld (Mobility as a Service). KNV is daar erg over te spreken. Ook OV-NL juicht deze benadering en de voorgenomen flexibilisering van het mobiliteitssysteem van harte toe.

Voorzitter Peters: “Belangrijk wordt de komende tijd de vraag hoe de bedragen worden besteed. OV-NL biedt aan om daarover samen met de overheden mee te denken.”

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.