Hoe te ontsnappen aan een grote overstroming?

woensdag 4 april 2018 Maarten Reith 0 reacties 524x gelezen

Verkeerskundigen moeten nu al nadenken over antwoorden op de vraag wat je doet als delen van Nederland onderlopen. Want op basis van de laatste berekeningen van de KNMI zou dat een onvermijdelijk scenario zijn. Dat meent Arnan Oberski, adviseur Verkeer en Openbare ruimte bij de gemeente Amsterdam.

“Het KNMI heeft zijn rekenmodel verbeterd en komt tot de conclusie dat het laagste niveau van de zeespiegel misschien al over 20 jaar hoger ligt dan het niveau waarop we in Nederland het overtollige water in zee spuien”, licht Oberski het weinig vrolijke scenario toe.

 

“Elke seconde stroomt er zo’n 10.000 kubieke meter water bij Lobith Nederland binnen. En dan hebben we de toevoer door Maas en Schelde en de neerslag nog niet eens meegerekend. Als door de opwarming van de aarde de sneeuw en gletsjers in de Alpen smelten verdubbelt de hoeveelheid Rijnwater, is de verwachting. De totale pompkwaliteit ligt nu rond de 1000 kubieke meter per seconde.”

 

Verhoogde corridors

Voor de Amsterdamse adviseur is het niet meer de vraag of, maar vooral wanneer het westen van Nederland onderloopt. De druk van de zee wordt bij stijging van de zeespiegel volgens hem zo hoog dat het water zich een weg baant onder de eventueel verhoogde dijken en duinen door.

 

“In Amsterdam en Rotterdam liggen flinke delen van de stad in polders ver onder NAP. Het Lage Land in Rotterdam met 10.000 inwoners op -6,67 meter, de Watergraafsmeer in Amsterdam met 34.000 inwoners op -5,5 meter. Als de gemalen uitvallen komt het water daar door de druk al na twee uur omhoog. Hoe dan ook zullen miljoenen mensen zich moeten verplaatsen naar hoger gelegen gebieden. Verhoogde corridors zouden daarvoor in aanmerking kunnen komen, ook in de stad.”

 

Integratie van verkeer en water

Louise Klingen, onderzoeker aan de TU Delft, is wat minder stellig. Volgens haar is Nederland dankzij het waterveiligheidsbeleid goed beschermd tegen overstromingen. "Het zal niet snel gebeuren dat meerdere dijken breken en Nederland onderloopt. Oneindige veiligheid bestaat echter niet, dus al is de kans klein, het kan een keer gebeuren." Als antwoord op de vraag hoe lang het dan duurt voordat je natte voeten krijgt, ontwikkelde Klingen een overstromingsmodel. Hiermee is binnen een kwartier het verloop van elke overstroming voor de komende 24 uur te berekenen.

 

Op zo'n grote dijkdoorbraak bereiden we ons voor, door het ontwikkelen van een goede crisisbeheersing, aldus Klingen. "In steeds grotere mate is ook de kwetsbaarheid voor extreme neerslag een uitdaging. Daarom richten we ons waterbeheersysteem adaptief in. Naast de ruimtelijke inrichting wordt de kwetsbaarheid medebepaald door de handelingsruimte in een noodsituatie, zowel voor wateroverlast als overstromingen. Met de Veiligheidsregio’s doen we een impactanalyse wateroverlast en overstromingen, wat de basis gaat vormen voor het handelingsperspectief."

 

"Hierin komt de integratie van verkeer en water: wie kan nog weg, met welke route et cetera. Aan de TU Delft doe ik onderzoek naar de meerwaarde van het integreren van deze twee vakgebieden. Om bij te dragen aan een betere basiskennis op het gebied van handelingsruimte bij een watercrisis en om meer inzicht te krijgen in mogelijke maatregelen die we daar nu al voor kunnen nemen."

 

Bronnen
1. http://www.klimaatscenarios.nl/images/Brochure_KNMI14_NL.pdf 

2. https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/knmi-special-klimaatverandering 

3. Relocating Rotterdam: The task of spatial planning and urban design throughout scales in the context of extreme flood risk scenarios in the Netherlands, Jet ten Voorde (TU Delft Architecture and the Built Environment; TU Delft Urbanism) 

https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:0a6be126-3fff-4ad2-9716-253bc8d99f73?collection=education 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.