Hoe krijg ik die 6 miljoen bezoekers de binnenstad in?

maandag 27 maart 2017 Nettie Bakker 51x gelezen

Gerjo Safi Bouteraa, filiaalhouder Steps in Roermond en voorzitter van straatvereniging 'Hartje Roermond':
Gerjo Safi Bouteraa, filiaalhouder Steps in Roermond en voorzitter van straatvereniging 'Hartje Roermond'

Gerjo Safi Bouteraa, filiaalhouder Steps in Roermond en voorzitter van straatvereniging 'Hartje Roermond'

'Waar wij als lokale winkeliers mee kampen, is de beeldvorming dat Roermond druk is. Dit beeld wordt met name bevestigd door de 6 miljoen (inter)nationale bezoekers van het Roermondse Design Outlet Center (DOC), maar betreft in feite drukte op enkele routes en in enkele delen van de stad. Nadelig effect ervan is dat de lokale en regionale mensen denken: 'We blijven maar thuis'.

 

Roermond is de enige Europese plaats waar een DOC verbonden is met de binnenstad. Andere DOC's liggen ver buiten de stadscentra. Je kunt dit als een probleem zien, maar net zo goed de vraag stellen: ‘Hoe krijg ik die miljoenen bezoekers de binnenstad in?’

 

Na veel overleg met de andere winkeliersverenigingen, een brandbrief aan de gemeente, een eerste ondernemersontbijt en een regulier maandelijks overleg op het stadhuis, werken we nu samen met de gemeente aan de perceptie dat Roermond, ondanks de DOC-files, toch niet druk is.

 

Zo is er sinds januari een parkeerverwijssysteem operationeel dat bezoekers verder het centrum in brengt en we verwelkomen treinpassagiers met 'tips voor de stad'. Wat was ik blij met de DOC-klant die onlangs de winkel binnenstapte en zei: 'Ik ben nu voor het eerst in de stad gekomen'.

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.