Hoe de rivieren meer ruimte kregen

vrijdag 24 februari 2017 Guus Puylaert 0 reacties 50x gelezen

Om overstromingsgevaar te verkleinen, begon toenmalig staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen ruim tien jaar geleden het project Ruimte voor de Rivier (RvdR). Met de oplevering van het bouwwerk Hoogwatergeul Veessen-Wapenveld, waar de waterstand ruim 71 centimeter is verlaagd, is RvdR nu afgerond.

In december 2006 startte staatssecretaris Schultz het programma, waarin rivierengebied meer ruimte krijgt en overstromingsgevaar wordt aangepakt. “We zijn nu beter voorbereid op overstromingen van rivieren dan in 1993 en 1995”, aldus Schultz, inmiddels als minister.

In het gebied van ‘Ruimte voor de Rivier’ wonen vier miljoen Nederlanders. De regering heeft op meer dan 30 plaatsen maatregelen genomen om het rivierengebied beter te beschermen tegen overstromingen, door de rivieren meer ruimte te geven. Dit heeft zo’n twee miljard euro gekost.

“We sluiten een bijzonder tijdperk af. Een tijdperk van tien jaar waarin we op een heel andere manier aan waterveiligheid zijn gaan werken en waarin we waterveiligheid meer dan ooit hebben verbonden aan ruimtelijke inrichting”, aldus minister Schultz.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.