Henk Tromp: “Waarom accepteren wij nog slachtoffers?”

woensdag 2 oktober 2019 Henk Tromp 9x gelezen

“De financiële druk op investeringen en de maatschappelijk vraag naar synergie met andere thema’s vraagt om verkeerskundigen die creatief zijn en de waarom-vraag durven stellen. "

Waarom moeten bussen sneller rijden? Willen de reizigers dat? Of komt het de vervoerders beter uit? En is jouw opdracht voor een betere verkeersregeling wel de beste oplossing voor dat drukker wordende kruispunt? Zou je niet liever eerst willen onderzoeken waar al dat verkeer vandaan komt en of het per se daar langs moet? Plannen en ontwerpen volgens ‘de boekjes’ wordt in veel gevallen te duur en kan de samenwerking met andere disciplines in de weg staan. Het moet dus anders. Hoe? 

Als verkeerskundige moet je het besef hebben dat je plant voor mensen. Daarvoor moet je weten wat mensen willen, en begrijpen dat ze zich gedragen zoals ze zich gedragen. Je moet dus gedrag voorspellen en daarvoor moet je vragen stellen. Werk je volgens de boekjes, dan hoef je geen vragen te stellen. Maar je zult moeten accepteren dat er tegenwoordig veel meer vragen dan antwoorden zijn.

Een voorbeeld: een moeder schreef dat ze een geregelde voetgangersoversteekplaats onveilig vond voor haar kind. Zij wil juist dat haar kind leert uitkijken. Een signaal om ook naar een andere inrichting te kijken. Of praat eens met blinden. Willen zij wel een rateltikker? Misschien zeggen ze: zorg dat het verkeer niet harder rijdt dan 40 km en geef me niet meer dan één rijstrook tegelijk om over te steken.

Ik verwacht dat er vanuit de andere thema’s als hittestress, groen, waterberging en burgerparticipatie nog allerlei onverwachte oplossingen komen. Misschien non-stop fietsroutes, misschien verdwijnen er verkeerslichten. Recent heb ik nog een foto uitgeknipt van een dodelijk ongeval met een fietser op een kruispunt: een automobilist wilde in volle vaart nog even het verkeerslicht passeren. Ik kan me dan bijna schuldig voelen. Volgens de boekjes zal het ook daar vast kloppen, maar ik vraag me af: hoelang accepteren we nog zulke slachtoffers?

De tijd dat je als verkeerskundige een voorsprong in planning en ontwerp had, is voorbij. Dat wil niet zeggen dat verkeerskundigen op dit gebied geen functie meer zullen hebben. Er zijn nog hele goede dingen denkbaar in de app- en communicatiesfeer. Denk aan bejaarden die zelf meer groen kunnen aanvragen bij een verkeerslicht. Of aan de auto van de toekomst: misschien kan die met een knipoog aangeven dat hij die voetganger heeft gezien.

En denk vooral: wie kan er nog meer baat bij hebben? Kan er misschien gelijk een ecoduct bij dat nieuwe viaduct? Praat dan eens met ‘milieu’, misschien betalen ze mee. Die creativiteit en durf is nodig om als verkeerskundige met de juiste oplossingen voor morgen te komen.”

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.