‘Help de proef slaagt’

Bij FREILOT en andere (Europese) projecten, al tijdens de proef nadenken over het vervolg

woensdag 5 december 2012 Redactie Verkeerskunde 125x gelezen

Dankzij het Europese FREILOT-programma rijdt de brandweer in Helmond met een slim systeem rond. Ook bleek dat het project een impuls is voor Helmonds ambities op het gebied van automotive-innovatie. Het FREILOT-project en consortium willen met toepassing van ITS (Intelligente Transport Systemen) het energieverbruik van het vrachtverkeer in stedelijke gebieden verlagen.

Het testtraject bij Helmond is opgenomen in de Dutch Integrated Testsite Cooperative Mobility (DITCM), een samenwerking tussen de vele hightech-bedrijven en kennisinstellingen in de regio.

Het testtraject bij Helmond is opgenomen in de Dutch Integrated Testsite Cooperative Mobility (DITCM), een samenwerking tussen de vele hightech-bedrijven en kennisinstellingen in de regio.

FREILOT begon in 2009 en is nu zo goed als afgerond, maar dat betekent niet het einde. ‘Helmond gaat er mee door, de brandweer gebruikt het, en we gaan ook andere bedrijven erbij betrekken’, zegt Gert Blom, innovatiemanager bij Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant en adviseur mobiliteit van de gemeente Helmond. Het systeem, dat werkt met beïnvloeding van verkeerslichten en in-caradviezen is een succes gebleken. De verkeersdoorstroming is verbeterd en het brandstofgebruik en de uitstoot van schadelijke stoffen verminderd. Blom: ‘Heel veel Europese projecten en studies blijven steken in de pilotfase. De reactie is nogal eens: ‘help, de proef is een succes’. Bij FREILOT, maar nu ook bij andere projecten, denken we al tijdens de proef na over het vervolg. Zeker bij ITS-projecten is dat belangrijk. ITS heeft zoveel potentie, soms denk je dat ITS alle wereldproblemen kan oplossen,  maar de grote vraag is nu, – en die wordt ook bij de Europese Commissie gesteld – ‘hoe krijgen we een opschaling voor elkaar?’ De techniek is er wel, maar het gaat ook om andere zaken: accepteren gebruikers het? Is er een goed businessplan? Daar zijn we hier druk mee bezig.’

 

FREILOT is heel belangrijk geweest voor Helmond. Het was geen anonieme Europese studie. Blom: ‘De zichtbaarheid van het systeem is van groot belang. Inwoners en gemeenteraadsleden kunnen zien hoe de toepassing in de praktijk werkt.’

Voor de Automotive Campus van Helmond is het indirect ook een impuls geweest. Het testtraject van FREILOT, Europaweg, Kasteel-Traverse en Deurneseweg, is opgenomen in de Dutch Integrated Testsite Cooperative Mobility (DITCM), een samenwerking tussen de vele hightech-bedrijven en kennisinstellingen in de regio. Ook de A270 Eindhoven - Helmond waar een aantal grote praktijkproeven is uitgevoerd, maakt er deel vanuit. Alle gegevens, camerabeelden en data, komen binnen in een controlekamer. Deze verkeerscentrale van de testsite is gesitueerd op de Automotive Campus. Blom: ‘Ja, FREILOT heeft veel opgeleverd.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.