Hans Ramler:'Een civiel ingenier denkt aan nieuwe bouwopgaven'

vrijdag 26 augustus 2016 290x gelezen

Hans Ramler, directeur BAM Infraconsult bv: 'Voor diegenen die zich op dit moment met assetmanagement bezig houden: bij jullie ligt de toekomst in handen!'
Hans Ramler, directeur BAM Infraconsult bv

Hans Ramler, directeur BAM Infraconsult bv

‘Niet alleen vanuit de opleiding Civiele Techniek, maar ook van nature denkt een civiel ingenieur aan nieuwe bouwopgaven, aan het creëren van nieuwe oplossingen en aan beeldbepalende infrastructuur waar op verjaardagen en partijtjes met trots naar wordt verwezen.

 

Dat het beheer en onderhoud daarvan minstens net zo belangrijk is, weet de civiel ingenieur wel, maar daarmee kan je jezelf moeilijker verbinden. Ik heb de brug over dat kanaal ontworpen of gebouwd, klinkt anders dan dat je het onderhoud daarvan voor je rekening neemt. Bovendien vertonen de onderhoudsbudgetten van de overheid op de middellange termijn een dalende trend.

 

Contractvormen

Toch zijn er ontwikkelingen die de civiel ingenieur in de gaten moet houden met betrekking tot beheer en onderhoud. De eerste daarvan betreft de ontwikkeling van de contractvormen, waarbij DBFM- en de Geïntegreerde Onderhoudscontracten een andere benadering vragen vanuit Asset Management met FMECA’s, RAMS-analyses, de inzet van Drones, sensortechnologie, enzovoorts. Kortom het vakgebied wordt complexer en krijgt meer inhoud. En wordt daarmee natuurlijk ook aantrekkelijker.

 

Smart Mobility

De tweede ontwikkeling betreft die van Smart Mobility. Dat zorgt voor hoofdbrekens bij opdrachtgevers. Hoe zet ik een contract in de markt met 25 jaar onderhoud, terwijl het gebruik van de infrastructuur steeds intelligenter wordt? Als we over enige jaren alleen nog maar zelfrijdende auto’s hebben, zijn er dan nog geleiderails nodig? En reflectielijnen? En matrixborden? En bewegwijzering? En als de auto geen bezit meer gaat worden, maar we naar Uber-achtig deelgebruik van vervoersmiddelen gaan, hebben we dan nog parkeergarages en parkeervakken nodig?

 

Kortom, de gehele infrastructuur gaat er totaal anders uitzien. Voor diegenen die zich op dit moment met assetmanagement bezig houden: bij jullie ligt de toekomst in handen!

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.