Handhaven en opsporen hand in hand

woensdag 11 april 2012 168x gelezen

Aanpak slimmer combineren

Bij een integrale verkeerscontrole wordt gekeken naar verkeersovertreders en de inzittenden

Bij een integrale verkeerscontrole wordt gekeken naar verkeersovertreders en de inzittenden

Bij integrale verkeerscontroles vallen de taken van de  ‘verkeerspolitie’ en de ‘politietaak in het verkeer’ vaak samen. Praktisch betekent dit niet alleen kijken naar verkeersovertredingen, maar ook of inzittenden iets op hun kerfstok hebben. Dit vergt een andere focus van de verkeershandhavingsteam(VHT)-medewerkers.

 

Het uitvoeren van integrale verkeerscontroles staat – behalve in de grootstedelijke regio’s – nog in de kinderschoenen. De meeste politieregio’s hebben geen eigen verkeersafdeling en zijn voor verkeerscontroles afhankelijk van de VHT’s. Deze teams worden aangestuurd door het landelijk OM (LPTV, voorheen BVOM) en richten zich op de vijf Helmgras-feiten: het dragen van de helm, autogordel, rijden door rood licht, alcohol en snelheid. Juist door overtreding van deze punten vallen veel verkeersslachtoffers.

 

Leo Hofstra, hoofd team verkeer Noord-Holland Noord: ‘Er is een kentering gekomen met de  inzichten op de ‘nodale’ oriëntatie; hierbij wordt gekeken op welke knooppunten mensen zich verzamelen. Veel boeven zitten langs de weg en wij ook. Het zou een gemiste kans zijn om hier niet effectiever mee om te gaan. Hier hoeft het verkeerstoezicht niet onder te leiden, maar je gaat de zaken slimmer combineren.’

 

Een voorbeeld: als uit informatie blijkt dat in een bepaald gebied ’s avonds veel wordt ingebroken, kan de politie daar op inspelen door op bepaalde ontsluitingswegen verkeerscontroles te houden. Daarbij kijken ze niet alleen naar alcohol- en gordelgebruik, maar ook naar de mensen die in de auto zitten. ‘Het betekent wel een omslag voor de VHT-medewerkers’, zegt Hofstra. ‘Er is een andere focus voor nodig. Zo wordt het VHT met onopvallende motorrijders ingezet bij bromfietscontroles in stadscentra waar veel overvallen worden gepleegd en men zich verplaatst op scooters, of waar jongeren op brommers overlast veroorzaken. Hierbij is informatie over daders en tijdstippen noodzakelijk.’

 

Een ander voorbeeld van integrale handhaving is dat naast bovengenoemde focus ook andere disciplines aansluiten bij de VHT’s. Zo is in Alkmaar een alcoholcontrole gehouden op toegangswegen naar de prostitutiebuurt, waarbij het flexteam van het KLPD en de vreemdelingendienst focusten op de inzittenden van de auto’s. ‘Op deze wijze kun je optimaal gebruik maken van ieders kennis en kunde, en leren we om elkaar steeds beter te vinden.’

 

terug naar dossier>

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.