Groei particulier autodelen overtreft alle deelautoconcepten

donderdag 22 oktober 2015 0 reacties 295x gelezen

Nederland telde in het voorjaar 14.352 deelauto’s voor particulieren, een groei van 28 procent ten opzichte van 2014. In juni van dit jaar werd door neen groot aantal partijen een green deal gesloten met als doel om in drie jaar tijd te komen tot 100.000 deelauto’s. Jaarlijks monitort het Kennisplatform CROW-KpVV de groei van het aantal aanbieders en het aantal deelauto’s.

Uit het jaarlijkse dashboard Autodelen van CROW-KpVV blijkt een explosieve groei van particulier autodelen

Uit het jaarlijkse dashboard Autodelen van CROW-KpVV blijkt een explosieve groei van particulier autodelen

CROW-KpVV meet jaarlijks en aantal deelauto’s en aanbieders in het www.crow.nl/dashboard-autodelen. In 2014 werden de gegevens van 13 aanbieders meegenomen. In maart van dit jaar waren er al 24 aanbieders, inclusief aanbieders uit de zakelijke markt. En ondertussen zijn er al weer nieuwe initiatieven van start gegaan, aldus het CROW.

 

Peer-to-peer

Uit het jaarlijkse onderzoek blijkt een forse groei van het aantal deelauto’s. Ook in minder verstedelijkte gebieden neemt het aantal toe. De groei is het sterkst in de vier grote steden en is vooral te danken aan peer-2-peer carsharing. Het aantal klassieke deelauto’s neemt niet toe.

 

Amsterdam en Terschelling pieken
Sinds de introductie van een oneway deelautosysteem, is Terschelling de gemeente met de meeste deelauto’s per inwoner (1,4 per 100 inwoners) Amsterdam is de gemeente met de meeste deelauto’s: 2937, gevolgd door Utrecht met 1267 auto’s.

 
Grootste aanbieders
SnappCar, een online community voor het huren of verhuren van particuliere auto’s, is het meest gegroeid en heeft het grootste aanbod: 57 procent van alle deelauto’s. Greenwheels is de grootste aanbieder van deelauto’s die 24 uur per dag beschikbaar zijn. MyWheels biedt beide vormen van autodelen aan.

 

Vormen van autodelen
Er zijn diverse vormen van autodelen. Een onderscheidend criterium is de vraag wie de auto bezit. Is er een aanbieder die de deelauto’s bezit, of is de auto in het bezit van de gebruiker, die de auto al dan niet via een platform deelt met anderen? Het CROW maakt het volgende onderscheid:

 

Aanbieders met vloot

  • Bij klassiek autodelen staan auto’s op een vaste plek.
  • Bij oneway carsharing is de deelauto ook voor enkele reizen te gebruiken.
  • Zakelijke deelauto’s zijn speciaal bedoeld voor bedrijven en hun werknemers.

 

Gebruikers delen auto’s onderling

  • Bij peer-2-peer carsharing bieden particulieren hun auto voor verhuur aan in een online community.
  • Bij particulier autodelen delen buren of vrienden hun auto met elkaar.

 

Dashboard

Met het dashboard Autodelen wil CROW-KpVV beleidsmedewerkers en bestuurders van lokale en regionale overheden inspireren over duurzame en slimme mobiliteit.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.