Grijs wordt weer groen

woensdag 11 april 2012 133x gelezen

Een dwarsdoorsnede van de ‘gestapelde tunnel’ bij Maastricht

Een dwarsdoorsnede van de ‘gestapelde tunnel’ bij Maastricht (Copyright: Avenue2 )

Verkeer ondergronds, boven verblijfgebied

 

De rijksweg A2 bij Maastricht wordt ondertunneld, met daarboven een groene parklaan voor fietsers en voetgangers met kantoorpanden en woningen. Met deze maatregel worden de verbindingen in de stad beter, de lucht schoner en geluidhinder minder.

 

Volgens plan worden er 2x2 tunnelbuizen (vier aparte tunnelbuizen) aangelegd, met een lengte van 2,3 kilometer. Het bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer wordt vroegtijdig gescheiden, zodat in de tunnel minder rijstrookwisselingen voorkomen. Bij stremming kan het verkeer door de andere tunnelbuizen. Met de tunnel komt een einde aan het stilstaand verkeer op de A2/N2 voor en in de stad en gaat 80 procent van het huidige verkeer ondergronds. Jeroen Maas, manager planologie bij A2 Maastricht: ‘Stedenbouwkundig gezegd: we helen de stad, en verbinden verschillende wijken met elkaar. Je geeft de stad weer terug aan de voetgangers en fietsers. Mensen kunnen nu met een rollator via ‘de Groene Loper’ de A2 oversteken.’

 

Integraal plan

De projectorganisatie A2 Maastricht bestaat uit Rijkswaterstaat, Provincie Limburg, gemeente Maastricht en de gemeente Meerssen. Het project heeft vier, gelijkwaardige, doelen: leefbaarheid verbeteren, doorstroming en bereikbaarheid verbeteren, barrièrewerking en de omliggende wijken revitaliseren. Maas: ‘We hebben op een innovatieve manier aanbesteed. Normaal maakt Rijkswaterstaat een tunnel, maar in dit project zijn in een vroeg stadium marktpartijen betrokken die een integraal plan hebben gemaakt op het gebied van infrastructuur en ruimte. De kwaliteit van het plan is hoger dan normaal. En omdat meerdere marktpartijen input hebben gegeven, is er ook meer duidelijkheid over financiële risico’s en mogelijkheden.’

 

Verkeer en ruimte zijn gezamenlijk opgepakt. Rijkswaterstaat nam verkeer op zich, de gemeenten Maastricht en Meerssen de bouw van kantoren. Maas: ‘Als we dat niet hadden gedaan, dan waren we nu nog niet zo ver.’ Bij het project werken ook mensen van Rijkswaterstaat Limburg die eerder betrokken waren bij de bouw van de ‘storingsgevoelige’ tunnel in Roermond, en daar lessen hebben geleerd. Maas: ‘Tunnelbouw blijft een weerbarstige materie.’

 

In 2016 moet de tunnel klaar zijn. Bedoeling is dat 10 jaar later het hele project, inclusief nieuwe gebouwen bovengronds, is afgerond.

 

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.