Geharmoniseerde diensten, een feit

Project Easyway rolt Intelligente Transport Systemen uit op Europese hoofdtransportassen

woensdag 5 december 2012 Redactie Verkeerskunde 65x gelezen

Verkeer en vervoer houden niet op bij de grens. Om ervoor te zorgen dat ook ITS niet bij de grens ophoudt, werken Europese wegbeheerders in het project Easyway samen aan geharmoniseerde diensten voor de weggebruiker.

In de toekomst geharmoniseerde berichten op DRIPs

In de toekomst geharmoniseerde berichten op DRIPs (Copyright: Easyway )

Het door de EU gesubsidieerde project Easyway beoogt een aantal geharmoniseerde Intelligente Transport Systemen (ITS) uit te rollen op de Europese hoofdtransportassen. Deze ITS bestaan uit reis- en route-informatie, verkeersmanagement, en services voor het vrachtverkeer. Het idee achter het uitrollen op de Europese hoofdtransportassen, verenigd in het Trans European Road Network (TERN), is dat het uitrollen van ITS op het onderliggend wegennet hierna waarschijnlijk vanzelfsprekend zal volgen. In Nederland vallen bijvoorbeeld de A12, A15 en A16 onder het TERN.

 

‘Easyway is bottom-up gegroeid vanuit de samenwerking tussen wegbeheerders uit enkele EU-lidstaten, waaronder Nederland,’ vertelt Ronald Adams, projectmanager bij Rijkswaterstaat en in 2011 voorzitter van Easyway. ‘Inmiddels zijn alle EU-lidstaten betrokken bij Easyway, en is vanuit de Europese Commissie in Brussel topdown de roep om harmonisatie van ITS gekomen.’ Harmonisatie van ITS heeft als voordeel dat er continuïteit kan worden geboden aan de weggebruiker, en dat er kostenefficiënt wordt bijgedragen aan bereikbaarheid, veiligheid en milieu. ‘De Europese Commissie is topdown bezig om wettelijk verplichte specificaties vast te stellen voor ITS, en gebruikt daarbij de richtlijnen die bottom-up binnen Easyway zijn ontwikkeld,’ zegt Adams.

 

Adams verwacht dat wegbeheerders in de Europese lidstaten snel gaan merken dat het serieus wordt met de harmonisatie, en zich gaan realiseren wat dat voor hen betekent. ‘In Nederland is bijvoorbeeld de reis- en route-informatie nu uitbesteed aan service providers. Dat is een bijzonder model, en het is afwachten of het straks nog spoort met de specificaties,’ legt hij uit. Door de harmonisatie is er op de markt straks alleen nog maar plaats voor ITS die aan de specificaties voldoen en die leiden tot continuïteit van services, waardoor bedrijven zich er moeilijker mee kunnen onderscheiden. Adams: ‘Harmonisatie is niet in ieders individueel belang, maar uiteindelijk verwacht ik dat meer mensen er de voordelen van gaan zien dat de weggebruiker straks maar één systeem nodig heeft om bijvoorbeeld overal binnen Europa tol te kunnen betalen.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.