Gecoördineerd netwerkbreed verkeersmanagement, GNV

woensdag 11 april 2012 148x gelezen

Een voobeeld van gecoördineerde DRIPs

Een voobeeld van gecoördineerde DRIPs

Modelsimulaties laten hoopvolle resultaten zien

 

Een nieuw instrument in de DVM-toolbox is GNV. Dat staat voor gecoördineerd netwerkbreed verkeersmanagement. Hoe dat werkt, wanneer en waar je dat toepast en wat dat kan opleveren, weet Jaap van Kooten van adviesbureau Arane.

 

Van Kooten: ‘GNV is eigenlijk een combinatie van de traditionele netwerkregeling en de regelscenario-aanpak. In de verkeersregeltechniek worden al heel lang gecoördineerde regelsystemen toegepast, de beste voorbeelden zijn terug te vinden bij strengen van gecoördineerde verkeersregelinstallaties. Op basis van regeldoelen wordt de afstemming tussen VRI’s geoptimaliseerd om bijvoorbeeld de verliestijden op deelnetwerken te minimaliseren. Regelscenario's zijn van tevoren opgestelde draaiboeken waarin precies is vastgelegd wanneer en hoe een set van maatregelen wordt ingezet. In tegenstelling tot de netwerkregeling, worden bij regelscenario's maatregelen van verschillende types – DRIPs, TDI’s of VRI’s – in samenhang aangestuurd.

 

Bij GNV worden, afhankelijk van de verkeerssituatie, ook verschillende typen maatregelen in samenhang ingezet met als doel om de prestatie van het totale netwerk te verbeteren. Maar in plaats van draaiboeken, wordt met GNV voor verschillende verkeerssituaties het regeldoel beschreven met een generieke aanpak, in de vorm van redeneerregels. Hierbij wordt ook gebruikgemaakt van nieuwe en traditionele regeltechnieken voor het afstemmen van bijvoorbeeld een streng VRI’s of TDI’s. 

 

Het bijzondere aan GNV, ten opzichte van regelconcepten die we in het buitenland zien, is dat: de beleidsmatige doelen transparanter in het concept worden ingebracht (geen ondoorzichtige algoritmes), dat het gelaagd en in stappen opgebouwd kan worden en dat er rekening wordt gehouden met lokale randvoorwaarden, zoals het belang van openbaar vervoer, langzaam verkeer, leefbaarheid en verkeersveiligheid.

 

GNV wordt toegepast in die situaties waar de traditionele netwerkregelingen en de regelscenario-aanpak tekortschieten. Dit is niet alleen in grote netwerken, maar ook in situaties waar onderlinge beïnvloeding tussen wegen en deelnetwerken nodig is en in situaties waar knelpunten regelmatig variëren (bijvoorbeeld door incidenten). GNV is nog niet in de praktijk beproefd, maar modelsimulaties laten hoopvolle resultaten zien.’ 

 

Klik hier voor het filmpje dat GNV verduidelijkt

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.