Gasthoofdredacteur Wim van Tilburg

donderdag 6 november 2014 191x gelezen

'De participatiemaatschappij begint steeds meer vorm te krijgen'
Wim van Tilburg, Hoofd Kenniscluster Verkeer en Vervoer CROW-KpVV

Wim van Tilburg, Hoofd Kenniscluster Verkeer en Vervoer CROW-KpVV

Waarnemen wat er gebeurt

Kijken met meerdere brillen, waarnemen wat er gebeurt, openstaan voor kritische blikken, op zoek naar nieuwe inspiratie. Het zijn invalshoeken waarmee je op het snijvlak van mobiliteit en ruimte te maken hebt. Het gaat om méér dan bereikbaarheid, een nette ruimtelijke ordening, een goede grondexploitatie en duurzame ontwikkeling. Dat zijn de vakmatige, economische insteken om ruimte en mobiliteit te verbinden.

 

 Maar het krachtenveld verschuift; burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties zoeken nieuwe coalities, nemen eigen initiatieven, pop-ups, hergebruik van gebouwen, enz. Kortom het zelf-organiserend vermogen neemt toe, overheden worden facilitators, de maakbare samenleving is er niet meer. De participatiemaatschappij begint steeds meer vorm te krijgen. Dat zie je ook terug in de nieuwe collegeprogramma’s van de gemeenten.

 

Maar het krachtenveld verschuift; burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties zoeken nieuwe coalities, nemen eigen initiatieven, pop-ups, hergebruik van gebouwen, enz. Kortom het zelf-organiserend vermogen neemt toe, overheden worden facilitators, de maakbare samenleving is er niet meer. De participatiemaatschappij begint steeds meer vorm te krijgen. Dat zie je ook terug in de nieuwe collegeprogramma’s van de gemeenten.

 

Hoe je in die mengelmoes van ontwikkelingen positie kiest, robuuste plannen maakt en zo slim en verstandig mogelijk investeert is een kunst die we nog maar kort beoefenen. Of het nu gaat om de kwaliteit en potentie van ov-knooppunten, barrières door infrastructuur, het verbinden van interessante plekken in een stad; er is nog veel te leren.

 

Hoe je in die mengelmoes van ontwikkelingen positie kiest, robuuste plannen maakt en zo slim en verstandig mogelijk investeert is een kunst die we nog maar kort beoefenen. Of het nu gaat om de kwaliteit en potentie van ov-knooppunten, barrières door infrastructuur, het verbinden van interessante plekken in een stad; er is nog veel te leren.

 

En dat leren loopt volgens mij vooral langs de lijn van de praktijk, delen van ervaringen en elkaar uitdagen. Daarom wilde ik in dit dossier een brede, gevarieerde kijk op allerlei aspecten van ruimte en mobiliteit. Steeds geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk die prikkelen en inspireren.

En dat leren loopt volgens mij vooral langs de lijn van de praktijk, delen van ervaringen en elkaar uitdagen. Daarom wilde ik in dit dossier een brede, gevarieerde kijk op allerlei aspecten van ruimte en mobiliteit. Steeds geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk die prikkelen en inspireren.

 

Wim van Tilburg

Hoofd Kenniscluster Verkeer en Vervoer CROW-KpVV

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.