Gasthoofdredacteur Willem Klinkhamer

woensdag 11 april 2012 134x gelezen

Informatie gestuurd parkeren

 

‘Het was een leuke ervaring om het incidentele hoofdredacteurschap van deze special Parkeren te mogen uitvoeren. Het krachtige van dit concept vind ik dat er geheel nieuwe netwerken worden aangeboord en specialisten aan het woord komen die voor de hoofdredactie van het blad meestal niet in beeld zijn.

Ruimte wordt schaars in Nederland, vooral in de dichte bevolkingsgebieden wordt het vinden van een parkeerplaats een ware uitdaging. Samen met de groeiende files en daarbij behorende luchtvervuiling wordt het tijd om het roer om te gooien en de mobiliteitsbehoefte integraal te ondersteunen. Zoals Frits Lintmeijer in zijn bijdrage stelt is ‘Parkeren niet meer het einddoel maar een tussenstation’, waar de reis met een schoner vervoermiddel kan worden voortgezet.

Om zo integraal te kunnen sturen heb je informatie nodig. Landelijk is er al informatie beschikbaar over de route, de files, de wegwerkzaamheden en het openbaar vervoer.

Voor parkeerbewegingen, tarieven en beschikbare parkeerplaatsen is dat nog niet het geval.

Initiatieven om te komen tot deze landelijke aanpak zijn er al wel, denk hierbij aan ‘Het Dataloket Parkeren’ en ‘Het Servicehuis Parkeren’, zoals genoemd in de verschillende bijdragen aan dit dossier. Het probleem bij het vastleggen van deze basisgegevens is dat je als individuele partij nooit alle gegevens kunt verzamelen. Samenwerking en een integrale aanpak is geboden waarbij je met elkaar de basisgegevens vaststelt en centraal beschikbaar stelt aan eenieder die deze gegevens wil verrijken tot informatieproducten voor de reiziger.

 

Vanuit deze gedachte heb ik een aantal specialisten uit mijn netwerk gevraagd een bijdrage te leveren aan dit dossier, bij deze bedank ik ze daarvoor.

Ik wens u veel leesplezier.’

 

Willem Klinkhamer

Hoofd Parkeren gemeente Utrecht en voorzitter van ‘Het Servicehuis Parkeren’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.