Gasthoofdredacteur Wil Botman

woensdag 5 december 2012 154x gelezen

'Het politieke proces in Brussel; een toonbeeld van democratie'

Mobiliteit vraagt om coördinatie, werkt dat?

Wat betekent het Europese mobiliteitsbeleid voor Nederland en wat betekent Nederland voor het Europese mobiliteitsbeleid? Discussies in ons land over de bevoegdheden van ‘Europa’ zijn actueler dan ooit. Het schrikbeeld van een Europees dictaat wordt graag ten tonele gevoerd. Van 2006 tot en met 2010 heb ik het genoegen gehad als directeur generaal van het Europese Bureau van de FIA (Federatie van automobielclubs ), het Europese beleid vanuit het perspectief van de gebruikers te kunnen beïnvloeden en het politieke proces van binnen te mogen meemaken. 

Ik heb het politieke proces in Brussel ervaren als een toonbeeld van democratie. In de voorstellen die de Europese Commissie doet, moet verplicht het standpunt van de verschillende gebruikersgroepen geïnventariseerd en meegewogen zijn. Zowel het Europees parlement als de ministerraden krijgen uitgebreid de gelegenheid hun inhoudelijke visie op de voorstellen te geven, waarna één van de ministerraden het voorstel goedkeurt. Een proces dat volstrekt anders loopt dan we in Nederland gewend zijn, met name door het proces waarmee het parlement zijn visie opstelt.

Op het gebied van mobiliteit is echter de vraag: wat zijn de bevoegdheden van Europa die zij, na instemming van de lidstaten, op diezelfde lidstaten kunnen toepassen? Voor veel onderwerpen op het gebied van mobiliteit is wetgeving niet mogelijk. Het enige gebied waarop dat wel kan is voertuiguitrustingseisen.  Dus niet op het gebied van verkeersregels, infrastructuur of innovatie; allemaal nationale bevoegdheden.

En toch poogt de Europese Commissie hierin een verbindende en richtinggevende rol te spelen, alleen al door het gezamenlijk formuleren van een visie zoals in het vorig jaar gepubliceerde ‘White Paper on Transport’ of ‘Witboek Transport (Vervoer 2050)’. Vanwege het grensoverschrijdende karakter vraagt mobiliteit om een gecoördineerde aanpak. In hoeverre dat in de praktijk werkt, leest u in de bijdragen in dit katern.

Wil Botman
Senior adviseur Public Affairs, ANWB, van 2006-2010 directeur generaal van het Europese Bureau van de FIA

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.