Gasthoofdredacteur Serge Hoogendoorn

woensdag 11 april 2012 194x gelezen

Verkeersmanagement beter benut?

 

‘Nederlanders worden steeds afhankelijker van de auto’, lees ik op de voorpagina van NRC-Next. In het economisch katern wordt vrij uitgebreid ingegaan op het promotieonderzoek van Han Jeekel. Zo is er voor 40 procent van de autoverplaatsingen geen redelijk alternatief en lijkt dit de komende jaren alleen maar erger te worden. Jeekel waarschuwt vooral voor sociale uitsluiting. Maar ook de bereikbaarheid en leefbaarheid komen vanzelfsprekend steeds verder onder druk te staan.  

 

Het is nu dus voor iedereen duidelijk dat er iets moet gebeuren. Dat we de NoMo-doelstellingen bij lange na niet gaan halen, is nog geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Integendeel. En omdat ‘beprijzen’ lijkt te staat voor adequaat hulpmiddel bij politieke zelfmoord, en de mogelijkheden om nieuwe infrastructuur aan te leggen sterk zijn afgenomen, richten alle ogen zich op dit moment op het slimmer gebruikmaken van de infrastructuur. Kortom: benutten is hot. Maar willen we benutten - in casu verkeersmanagement - echt als volwaardig middel inzetten, dan moeten we er wel samen de schouders onder durven te zetten, en vanuit verschillende invalshoeken en disciplines, met verstand op zoek gaan naar effectieve, kostenefficiënte oplossingen. Uiteindelijk gaat het om kennis en feiten en niet of je nu een ‘believer’ of ‘non-believer’ bent.

 

En ja, slimme oplossingen zijn er wel degelijk; getuige de verschillende bijdragen in dit dossier lijken de sleutelwoorden hierbij ‘samenhang en integraliteit’. Of het nu gaat om de netwerkbrede inzet van maatregelen om regionale mobiliteitsvisies te bewerkstelligen, het integraal inzetten van reisinformatie, geleiding en sturing, of het in samenhang aanwenden van vervoers- en verkeersmanagement. Deze bijdragen maken duidelijk dat er nog veel mooie kansen liggen voor verkeersmanagement, maar er moet wel het nodige voor gebeuren. Het zijn interessante tijden voor ons vakgebied...

 

Serge Hoogendoorn

Hoogleraar Verkeersmanagement

Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, TU Delft

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.