Gasthoofdredacteur Rienko Baarslag: 'Een rijk dossier'

donderdag 26 mei 2016 167x gelezen

Rienko Baarslag, Senior beleidsadviseur Groen, gemeente Zwolle: '2,5 meter brede fietsbetonpaden trekken e-bikes, skeelers, scootmobielen en racefietsers aan'

'Bij recreatieverkeer denk je aan een aantrekkelijke (binnen)stad, een mooi buitengebied én aan activiteiten. Koningsdag in Zwolle was zo’n activiteit die veel recreatieverkeer op gang bracht. Maar ook beschikt Zwolle over een historische binnenstad én over een fraai buitengebied. En dan nog moet je er constant aan blijven werken: interdisciplinair, op meerdere borden schaken en steeds zoeken naar partners waarmee je belangen deelt. En dat is direct ook weer het leukste: vaak bereik je samen iets, wat je alleen niet gelukt was.

Daarom laat ik u vanuit het ‘groene’ beleidsveld, met plezier iets zien van de reikwijdte, de veelheid en deskundigheid van organisaties die zich met hart en ziel inspannen voor een aantrekkelijk recreatie-aanbod.

De afgelopen jaren hebben we door de Investeringsimpuls landelijk gebied veel kunnen verbeteren aan recreatieve fietspaden. Er zijn essentiële verbindingen bijgekomen die door zulke mooie gebieden lopen, dat nu een toenemend aantal fietsende ‘woonwerkers’ en scholieren hieraan de voorkeur geeft boven de paden langs lawaaiige autowegen. Geef ze eens ongelijk!

Dit roept wel weer nieuwe problemen op. De inmiddels 2,5 meter brede fietsbetonpaden worden steeds meer het domein van e-bikes, skeelers, scootmobielen en soms racefietsers, naast de gewone fiets. Het wordt er voor de wandelaar dus niet rustiger op. Dit nemen we serieus en streven nu naar meer wandel- en struinpaden door de weilanden. Daar benutten we programma’s als Ruimte voor de Rivier en Ruimte voor de Vecht voor. Zo ontstaan er paden langs de IJssel en de Vecht, gecombineerd met nieuwe natuur. En ook in de landbouw vinden we partners. Vooral verbrede of biologische landbouwers zorgen niet alleen voor meer diversiteit in ons landschap ,maar zij zijn soms ook bereidt om struinpaden over hun land te laten lopen.

Kortom, hoe ver recreatie van verkeer verwijderd kan zijn, hoe dicht het soms bij elkaar ligt. Ik wens u veel plezier met de inspirerende bijdragen aan dit rijk gevulde dossier.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.