Gasthoofdredacteur Paul Potters

maandag 25 juni 2012 403x gelezen

Coöperatieve systemen? Samenbrengen!

Om slimme, veilige en duurzame mobiliteit te bereiken is het samenbrengen van verkeersmanagement, informatiediensten en intelligentie in de voertuigen de volgende stap die bekend staat onder het verzamelbegrip ‘coöperatieve systemen’. De weggebruiker kan met coöperatieve systemen gebruik gaan maken van innovatieve technologie voor comfort en veiligheid, terwijl de wegbeheerders de bestaande infrastructuur beter kunnen benutten en tegelijkertijd de uitdagingen voor veiligheid en duurzaamheid het hoofd kunnen bieden.

Het concept van coöperatieve systemen bestaat uit de voortdurende interactie tussen de mobilisten, de voertuigen en de wegkant; gebruikmakend van mobiele communicatietechnologie, waardoor onder andere slimme routekeuze, gepersonificeerde informatie, actieve rijtaakondersteuning, optimaal gebruik van VRI’s en actieve veiligheid mogelijk worden.

In diverse onderzoeksprojecten in Europa, Amerika en Azië zijn al veel technologieën voor coöperatieve systemen ontwikkeld die te zien waren tijdens diverse demonstraties op congressen en beurzen, onder meer in Amsterdam tijdens de grote demo op de Intertraffic 2010.

In Nederland verwachten wij dat er met name mogelijkheden zijn in relatie met sturend verkeersmanagement. Dit heeft enerzijds te maken met de aard van de verkeersproblematiek in Nederland en anderzijds met het feit dat wij reeds beschikken over een groot areaal wegkantapparatuur dat noodzakelijk is voor het tot stand brengen van de communicatie tussen voertuigen en infrastructuur en infrastructuur en voertuigen.

Met de gecombineerde partijen, die actief zijn in de netwerken van AutomotiveNL, Connekt en DITCM, heeft Nederland een unieke positie om de samenwerking die nodig is voor de implementatie van deze systemen vorm te gaan geven. Momenteel wordt er door de industrie, overheid, wegbeheerders, serviceproviders en onderzoeksinstellingen volop nagedacht hoe we in Nederland, coöperatieve systemen een plek kunnen geven en – als voorloper – ook als exportproduct kunnen ontwikkelen.

Graag presenteer ik de visie van een aantal betrokken partijen op het enorme potentieel dat slimme mobiliteit in het algemeen en coöperatieve systemen in het bijzonder kunnen bieden.

Drs. Paul Potters
Manager ITS Netherlands, Connekt 


terug naar dossier>

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks...
  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.