Gasthoofdredacteur Otto van Boggelen

woensdag 11 april 2012 101x gelezen

Geen tijd voor slaapverwekkende betogen

 

Het Fietsberaad viert dit jaar z’n tiende verjaardag. Ikzelf ben inmiddels al 20 jaar into het fietsbeleid. Mensen vragen me wel eens of ik onderhand niet een beetje uitgekeken ben op al dat fietsen. En eerlijk gezegd, soms kan ik gaapneigingen maar moeilijk onderdrukken als een spreker voor de zoveelste keer de riedel afdraait dat fietsen goed is voor de gezondheid, het milieu en de bereikbaarheid. En dat er daarom natuurlijk meer geld en aandacht moet komen voor het fietsbeleid.

 

Allemaal waar, maar na 20 jaar ook slaapverwekkend. Fietsers en het fietsbeleid schieten er bovendien weinig mee op als deze repeterende plaat niet gevolgd wordt door concrete stappen. Het fietsbeleid heeft meer baat bij concrete investeringsvoorstellen voor politici, bij praktische kennis en inspirerende ideeën voor beleidsmakers en ontwerpers.

 

Dán wordt fietsbeleid razend interessant; want bijzonder veelzijdig. Van de details in een kruispuntontwerp tot beloningssystemen om automobilisten tot het fietsen te verleiden. Van de elektronica in de stationsstalling tot de X-factor voor fietsvriendelijke hellingen. Van turborotondes tot digitale fietsrouteplanners.

 

Het anarchistische karakter van veel fietsers maakt het nog interessanter. Voor ontwerpers is het weliswaar vaak frustrerend dat fietsers zich minder makkelijk laten sturen dan automobilisten: ze fietsen door rood, rijden tegen de richting in en zetten hun fietsen ogenschijnlijk neer waar het hen uitkomt. Des te groter is de uitdaging om fietsers met een uitgekiend ontwerp en een combinatie van honing- en azijnmaatregelen te verleiden tot het gewenste gedrag.

 

De komende jaren is er nog veel te doen. Veilige en comfortabele infrastructuur blijft de grondlegger. Daarnaast zal het aantal fietsslachtoffers toenemen door de vergrijzing. Nu al zie je dat in de stijging van enkelvoudige ongevallen. En ook slibben stadscentra en stationspleinen dicht met geparkeerde fietsen. Natuurlijk is er meer geld nodig om ruimte te kopen, maar ook creatieve oplossingen.

 

Otto van Boggelen

Coördinator Fietsberaad

 

terug naar dossier >

Inhoud laatste dossier

Geen artikelen gevonden.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.