Gasthoofdredacteur Otto van Boggelen

woensdag 11 april 2012 135x gelezen

Geen tijd voor slaapverwekkende betogen

 

Het Fietsberaad viert dit jaar z’n tiende verjaardag. Ikzelf ben inmiddels al 20 jaar into het fietsbeleid. Mensen vragen me wel eens of ik onderhand niet een beetje uitgekeken ben op al dat fietsen. En eerlijk gezegd, soms kan ik gaapneigingen maar moeilijk onderdrukken als een spreker voor de zoveelste keer de riedel afdraait dat fietsen goed is voor de gezondheid, het milieu en de bereikbaarheid. En dat er daarom natuurlijk meer geld en aandacht moet komen voor het fietsbeleid.

 

Allemaal waar, maar na 20 jaar ook slaapverwekkend. Fietsers en het fietsbeleid schieten er bovendien weinig mee op als deze repeterende plaat niet gevolgd wordt door concrete stappen. Het fietsbeleid heeft meer baat bij concrete investeringsvoorstellen voor politici, bij praktische kennis en inspirerende ideeën voor beleidsmakers en ontwerpers.

 

Dán wordt fietsbeleid razend interessant; want bijzonder veelzijdig. Van de details in een kruispuntontwerp tot beloningssystemen om automobilisten tot het fietsen te verleiden. Van de elektronica in de stationsstalling tot de X-factor voor fietsvriendelijke hellingen. Van turborotondes tot digitale fietsrouteplanners.

 

Het anarchistische karakter van veel fietsers maakt het nog interessanter. Voor ontwerpers is het weliswaar vaak frustrerend dat fietsers zich minder makkelijk laten sturen dan automobilisten: ze fietsen door rood, rijden tegen de richting in en zetten hun fietsen ogenschijnlijk neer waar het hen uitkomt. Des te groter is de uitdaging om fietsers met een uitgekiend ontwerp en een combinatie van honing- en azijnmaatregelen te verleiden tot het gewenste gedrag.

 

De komende jaren is er nog veel te doen. Veilige en comfortabele infrastructuur blijft de grondlegger. Daarnaast zal het aantal fietsslachtoffers toenemen door de vergrijzing. Nu al zie je dat in de stijging van enkelvoudige ongevallen. En ook slibben stadscentra en stationspleinen dicht met geparkeerde fietsen. Natuurlijk is er meer geld nodig om ruimte te kopen, maar ook creatieve oplossingen.

 

Otto van Boggelen

Coördinator Fietsberaad

 

terug naar dossier >

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.