Gasthoofdredacteur Otto van Boggelen

woensdag 11 april 2012 136x gelezen

Geen tijd voor slaapverwekkende betogen

 

Het Fietsberaad viert dit jaar z’n tiende verjaardag. Ikzelf ben inmiddels al 20 jaar into het fietsbeleid. Mensen vragen me wel eens of ik onderhand niet een beetje uitgekeken ben op al dat fietsen. En eerlijk gezegd, soms kan ik gaapneigingen maar moeilijk onderdrukken als een spreker voor de zoveelste keer de riedel afdraait dat fietsen goed is voor de gezondheid, het milieu en de bereikbaarheid. En dat er daarom natuurlijk meer geld en aandacht moet komen voor het fietsbeleid.

 

Allemaal waar, maar na 20 jaar ook slaapverwekkend. Fietsers en het fietsbeleid schieten er bovendien weinig mee op als deze repeterende plaat niet gevolgd wordt door concrete stappen. Het fietsbeleid heeft meer baat bij concrete investeringsvoorstellen voor politici, bij praktische kennis en inspirerende ideeën voor beleidsmakers en ontwerpers.

 

Dán wordt fietsbeleid razend interessant; want bijzonder veelzijdig. Van de details in een kruispuntontwerp tot beloningssystemen om automobilisten tot het fietsen te verleiden. Van de elektronica in de stationsstalling tot de X-factor voor fietsvriendelijke hellingen. Van turborotondes tot digitale fietsrouteplanners.

 

Het anarchistische karakter van veel fietsers maakt het nog interessanter. Voor ontwerpers is het weliswaar vaak frustrerend dat fietsers zich minder makkelijk laten sturen dan automobilisten: ze fietsen door rood, rijden tegen de richting in en zetten hun fietsen ogenschijnlijk neer waar het hen uitkomt. Des te groter is de uitdaging om fietsers met een uitgekiend ontwerp en een combinatie van honing- en azijnmaatregelen te verleiden tot het gewenste gedrag.

 

De komende jaren is er nog veel te doen. Veilige en comfortabele infrastructuur blijft de grondlegger. Daarnaast zal het aantal fietsslachtoffers toenemen door de vergrijzing. Nu al zie je dat in de stijging van enkelvoudige ongevallen. En ook slibben stadscentra en stationspleinen dicht met geparkeerde fietsen. Natuurlijk is er meer geld nodig om ruimte te kopen, maar ook creatieve oplossingen.

 

Otto van Boggelen

Coördinator Fietsberaad

 

terug naar dossier >

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks...
  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.