Gasthoofdredacteur Niels van Oort

maandag 29 april 2013 350x gelezen

‘Wie ov wil verbeteren moet bruggen bouwen’

 

Mijn vader, auto-addict, is juist blij dat zoonlief in het openbaar vervoer werkt: ‘Niels, ik zie nog zoveel ruimte voor verbetering daar. Je hebt een baan tot je pensioen!’. Die mening over verbeterpotentieel deel ik, al is mijn aanvliegroute anders. Het ov in Nederland is helemaal niet slecht, maar dat is nog geen reden om kansen te laten liggen toch?

 

We worden geholpen door twee ontwikkelingen. De eerste is, gek genoeg, de bezuiniging. Druk bevordert innovatie. De tweede is de overvloed aan operationele gegevens (chipkaart, GOVI, GSM, et cetera). Met ‘big data’ kan een toegepast wetenschapper prachtige dingen doen op het gebied van netwerk- en dienstregelingoptimalisatie. Mijn professionele voorbeeld is daarom, paradoxaal, te vinden in autoland bij uitstek: de Verenigde Staten. Dat Europeanen bij Amerikanen aankloppen begrepen ze eerst niet bij de ov-onderzoeksgroep van het MIT (Boston). Europa is toch zoveel verder met ov? Ik heb ze uitgelegd waarom ik, maar bijvoorbeeld ook het Londens ov-bedrijf bij hen aankloppen. Wat zij goed doen is de verbinding leggen: tussen mensen, tussen disciplines en vooral, tussen wetenschap en praktijk. Dat wil ik ook in Nederland. Mijn dubbele baan aanvaarden was een eerste stap, maar zeker niet de laatste.

 

We hebben elkaar keihard nodig om te komen tot beter ov, van oude rotten tot de Jonge Veranderaars. Alleen door over de grenzen van het eigen vak, domein of product te kijken kunnen we onze marketingkreten waarmaken: ‘ketenoptimalisatie’, ‘robuustheid’ en de ‘reiziger centraal’.

 

In dit dossier wordt vanuit verschillende kanten beschreven hoe ov beter en efficiënter kan. Koester die diversiteit. En laten we er direct werk van maken!

 

Niels van Oort

Assistent professor openbaar vervoer, TU Delft en

senior consultant, Goudappel Coffeng

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.