Gasthoofdredacteur Monique Pluijm

zondag 23 juni 2013 247x gelezen

‘Dankzij de techniek is het mogelijk om parkeerplaatsen veel beter te benutten’

Digitaal parkeren: van techniek naar gedrag

Dit dossier gaat over digitaal parkeren. Ik heb dit als rode draad gekozen omdat het een begrip is waar iedereen zo zijn eigen beeld bij heeft. Voor de één betekent digitaliseren vooral lange wachttijden bij slecht-functionerende parkeerautomaten, terwijl het voor een ander de ultieme ontwikkeling is naar een op doelgroepen toegespitst parkeerbeleid. In dit dossier gaat het niet om de techniek zelf, maar wil ik juist meer richten op de toepassingen ervan. Wat heb ik er als gebruiker aan? Voordelen zijn er gelukkig legio. De uitgewerkte voorbeelden gaan over in-car parkeerinformatie, zodat sneller de ideale parkeerplek gevonden wordt, of over tariefsdifferentiatie naar doelgroepen, zowel op straat als in garages. Aan het woord komen politici die zich inzetten voor gebruiksgemak bij het aanvragen van parkeervergunningen en over eerlijkere manieren van betalen, naar werkelijke parkeerduur. Dankzij de techniek is het mogelijk om parkeerplaatsen veel beter te benutten, zodat we met minder (dure) plaatsen uit de voeten kunnen. Maar om alle mogelijkheden van digitaal parkeren écht te benutten zullen we tegelijkertijd meer moeten snappen van het parkeergedrag en het effect er van op de omgeving. Tenslotte is parkeren nooit het doel, maar een middel om dicht bij je bestemming te komen. Dankzij digitalisering is maatwerk in de dienstverlening mogelijk, terwijl de operationele kosten niet hoeven toe te nemen. Een wereld zal voor ons open gaan, tenminste zolang we de focus houden op de voordelen die het de gebruiker, parkeerder biedt. Een cultuuromslag? We gaan het samen meemaken. Het worden boeiende tijden binnen parkeren. Veel leesplezier.  

 

Monique Pluijm

Voorzitter Vexpan

Platform voor Parkeren Nederland

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.