Gasthoofdredacteur Merten Hinsenveld

maandag 3 september 2012 269x gelezen

 


Toenemende druk op ondergrondse infra

We zijn nu al intensieve gebruikers van de ondergrond. Naast de zichtbare elementen zoals tunnels en parkeergarages, stoppen we er duizenden kilometers kabels en leidingen in. Daarnaast delven we grondstoffen, winnen we water en gebruiken we de ondergrond voor opslag van warmte of koude. De toenemende trek naar de stad, maakt de druk op de ondergrondse ruimte nog groter. We leggen daarom al steeds meer nadruk op meervoudig gebruik (stapelen van functies), multifunctioneel gebruik (verschillende functies op verschillende tijden) en verbinding tussen het complexe netwerk van ondergrondse- en bovengrondse infra.


Stad wordt groen en leefbaar
In het ontwerp wil je dat een stad op verschillende manieren baat heeft bij ondergronds ruimtegebruik. In de eerste plaats is het wenselijk dat we alle vieze, lelijke en lawaaierige dingen ondergronds brengen. Daarmee wordt de stadse leefomgeving groen en leefbaar en wordt in landelijke gebieden de natuur beschermd. Ook kun je, door een weg ondergronds te leggen, barrières slechten en de stad letterlijk helen.

Het beste alternatief
In de tweede plaats is een ondergrondse oplossing soms gewoon het beste alternatief: een tunnel die A met B verbindt, een opslagplaats met constante temperatuur, een ruimte die altijd donker moet zijn, enzovoort.

Mooie ruimtes
En tot slot ontwerpen steeds meer architecten mooie ondergronds ruimtes, met of zonder daglicht, als onderdeel van een functie-intensieve locatie. Als er zo’n dicht netwerk ontstaat, moet je de verschillende ruimteclaims wel goed op elkaar afstemmen en de verschillende deelaspecten goed met elkaar verbinden. Ook de techniek van het complexe ondergrondse bouwen moet op orde zijn.

Het Nederlands Kenniscentrum voor Ondergronds Bouwen en Ondergronds Ruimtegebruik is een publiek private instelling die zo’n 50 partijen van overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen, ingenieursbureaus en aannemers bij elkaar brengt om de kennis en toepassing van ondergronds ruimtegebruik te verbeteren. Die gezamenlijk ontwikkelde kennis is openbaar. In dit dossier presenteer ik u graag een aantal voorbeelden uit ons netwerk.

Merten Hinsenveld
Directeur Centrum Ondergronds Bouwen (COB)

terug naar dossier>

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.