Gasthoofdredacteur Marcel Hertogh: 'Van vervangingsopgave naar ontwikkelopgave'

zaterdag 26 augustus 2017 286x gelezen

Marcel Hertog, hoogleraar Infrastructuur, TU Delft: 'Balanceren, openstaan voor nieuwe werkwijzen en technieken en tijdig keuzes durven maken'

Prof.dr.ir. Marcel Hertogh, hoogleraar Infrastructuur TU Delft

Prof.dr.ir. Marcel Hertogh, hoogleraar Infrastructuur TU Delft (Copyright: Hessel Bes)

'De vervangingsopgave kent vele gezichten. Veel wegen en kunstwerken komen de komende decennia tegen het einde van hun levensduur. Het is een omvangrijke en kostbare opgave. Tegelijkertijd zijn er signalen dat de budgetten voor wegbeheerders afnemen. Is dat bedreigend? Ja, dat is het zeker als we niet tijdig beginnen en onvoldoende middelen alloceren. Het is hierbij de vraag hoeveel politici en beleidsmakers in voldoende mate deze urgentie zien.

 

De, letterlijk, vele gezichten in deze Verkeerskunde laten zien dat de vervangingsopgave ook kansen schept! Laat ik alvast een tipje van de sluier oplichten.

 

Extra intelligentie toevoegen

We kunnen onze fysieke netwerken herontwerpen naar duurzame vervoerssystemen om deze beter af te stemmen op huidige en toekomstige eisen en ontwikkelingen. We kunnen hierbij extra intelligentie toevoegen via informatietechnologie en extra functies zoals een snelweg die energie levert. De afstemming met gebiedsontwikkeling kan en moet beter en via écht omgevingsgericht werken gaan deuren open. Maar dit is slechts een kleine greep uit wat u zult lezen.

 

Voldoende professionals opleiden

De vervangingsopgave is een ontwikkelopgave en geeft hierbij de noodzaak voor innovatie en ondernemerschap. Het vereist dat we ons assetmanagement verder ontwikkelen waaronder: beter inzicht krijgen in prestaties, risico’s en levensduren, kunnen werken met de winkel open en voldoende professionals kunnen opleiden én binden. Dat is geen gemakkelijke opgave. Het is balanceren, openstaan voor nieuwe werkwijzen en technieken en tijdig keuzes durven maken.

 

Samen met collega’s aan de TU Delft onderzoeken we de diverse invalshoeken van de vervangingsopgave en de integrale uitdagingen daarbij. We proberen hierbij praktische handvatten te ontwikkelen in nauwe samenwerking met overheden, bedrijven, belangenorganisaties en kennisinstellingen, zoals via InfraQuest, de Bouwcampus en diverse één-op-één initiatieven, zoals met geïnterviewden uit deze editie.

 

Rijkdom

Het is een grote eer uw gasthoofdredacteur te mogen zijn. De rijkdom en diepgang van de verschillende gezichtspunten in dit dossier hebben me verrast! Ik wens u veel inspiratie en leesplezier toe.'

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.