Gasthoofdredacteur Marcel Hertogh: 'Van vervangingsopgave naar ontwikkelopgave'

zaterdag 26 augustus 2017 315x gelezen

Marcel Hertog, hoogleraar Infrastructuur, TU Delft: 'Balanceren, openstaan voor nieuwe werkwijzen en technieken en tijdig keuzes durven maken'

Prof.dr.ir. Marcel Hertogh, hoogleraar Infrastructuur TU Delft

Prof.dr.ir. Marcel Hertogh, hoogleraar Infrastructuur TU Delft (Copyright: Hessel Bes)

'De vervangingsopgave kent vele gezichten. Veel wegen en kunstwerken komen de komende decennia tegen het einde van hun levensduur. Het is een omvangrijke en kostbare opgave. Tegelijkertijd zijn er signalen dat de budgetten voor wegbeheerders afnemen. Is dat bedreigend? Ja, dat is het zeker als we niet tijdig beginnen en onvoldoende middelen alloceren. Het is hierbij de vraag hoeveel politici en beleidsmakers in voldoende mate deze urgentie zien.

 

De, letterlijk, vele gezichten in deze Verkeerskunde laten zien dat de vervangingsopgave ook kansen schept! Laat ik alvast een tipje van de sluier oplichten.

 

Extra intelligentie toevoegen

We kunnen onze fysieke netwerken herontwerpen naar duurzame vervoerssystemen om deze beter af te stemmen op huidige en toekomstige eisen en ontwikkelingen. We kunnen hierbij extra intelligentie toevoegen via informatietechnologie en extra functies zoals een snelweg die energie levert. De afstemming met gebiedsontwikkeling kan en moet beter en via écht omgevingsgericht werken gaan deuren open. Maar dit is slechts een kleine greep uit wat u zult lezen.

 

Voldoende professionals opleiden

De vervangingsopgave is een ontwikkelopgave en geeft hierbij de noodzaak voor innovatie en ondernemerschap. Het vereist dat we ons assetmanagement verder ontwikkelen waaronder: beter inzicht krijgen in prestaties, risico’s en levensduren, kunnen werken met de winkel open en voldoende professionals kunnen opleiden én binden. Dat is geen gemakkelijke opgave. Het is balanceren, openstaan voor nieuwe werkwijzen en technieken en tijdig keuzes durven maken.

 

Samen met collega’s aan de TU Delft onderzoeken we de diverse invalshoeken van de vervangingsopgave en de integrale uitdagingen daarbij. We proberen hierbij praktische handvatten te ontwikkelen in nauwe samenwerking met overheden, bedrijven, belangenorganisaties en kennisinstellingen, zoals via InfraQuest, de Bouwcampus en diverse één-op-één initiatieven, zoals met geïnterviewden uit deze editie.

 

Rijkdom

Het is een grote eer uw gasthoofdredacteur te mogen zijn. De rijkdom en diepgang van de verschillende gezichtspunten in dit dossier hebben me verrast! Ik wens u veel inspiratie en leesplezier toe.'

 

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.