Gasthoofdredacteur Lodewijk de Waal

maandag 29 oktober 2012 145x gelezen

‘Mensen moeten elders kunnen, mogen en willen werken’

Slim Werken Slim Reizen
Iedere dag gaan miljoenen Nederlanders naar hun werk. We maken op dezelfde tijden massaal gebruik van hetzelfde stukje geasfalteerde grond. Het gevolg: files. Maar niet alleen files; ook frustratie, hogere kosten en minder productieve werknemers.

 

Kan dat niet slimmer? Ja, dat kan. We kunnen beslissen dat we niet allemaal op hetzelfde tijdstip beginnen, of dat we allemaal een dag per week thuiswerken, of op de fiets of met het openbaar vervoer naar ons werk komen. De ervaring leert echter dat er wel wat meer bij komt kijken. De ICT en werkplek moeten op orde zijn, zodat mensen ook daadwerkelijk elders kunnen werken. Er moeten afspraken gemaakt worden tussen werkgevers en werknemers zodat mensen elders, bijvoorbeeld thuis of onderweg, mogen werken. En de cultuur moet zo zijn dat mensen ook echt elders willen werken.

 

De afgelopen jaren is er een beweging op gang gekomen waarbij meer werknemers slimmer werken en slimmer reizen. Als voorzitter van het Platform Slim Werken Slim Reizen brengen we werkgevers en werknemers bij elkaar om die beweging te versnellen. Binnen het platform en alle organisaties en bedrijven die daarbij zijn aangesloten hebben we veel ervaringen opgedaan hoe we bedrijven en werknemers erop kunnen richten om slimmer te werken en slimmer te reizen. Een selectie van die ervaringen delen we heel graag met u in dit dossier.

 

Lodewijk de Waal

Voorzitter Platform Slim Werken Slim Reizen

 

terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.