Gasthoofdredacteur Lindy Molenkamp

donderdag 19 april 2012 287x gelezen

Water en transport

Wist u dat Heineken tot 15 procent op transportkosten bleek te kunnen besparen door bier per schip te vervoeren? Dat de binnenvaart 30.000 vrachtwagens van onze wegen houdt? Dat een NHTV-student een manier bedacht om wegverkeer om te leiden bij een aanstaande brugopening? Drie voorbeelden die aantonen dat vervoer over de weg en over het water alles met elkaar te maken hebben. Goed dat Verkeerskunde een dossier aan het thema ‘water’ wijdt! Veelzeggend is ook dat vaarwegbeheerders – naar ‘droog’ voorbeeld – sinds begin juni samenwerken in ‘Water ontmoet Water’.

Rijkswaterstaat ziet weg en water als één transportsysteem en verbreedt de A15 om het achterlandvervoer van de Tweede Maasvlakte te faciliteren, parallel aan het spoor (Betuwelijn) en de grote rivieren. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam is dit ook hard nodig. Logistiek dienstverlener Nijhof-Wassink ontwikkelt in Coevorden een multimodale overslagterminal. Ook verladersorganisatie EVO en Jeannette Baljeu (VVD Rotterdam) pleiten voor multimodaliteit. River Information Services maken de binnenvaart een steeds aantrekkelijker alternatief voor het wegtransport.

De economische omvang van de toervaart doet niet onder voor die van de beroepsvaart. Een goed basistoervaartnet is dan ook niet louter luxe. Denk hier eens aan als u wacht voor een open brug, bijvoorbeeld in Alkmaar waar een geavanceerd verkeersmanagementsysteem de onderlinge hinder beperkt.

Bij de Provincie Overijssel beheer ik wegen én waterwegen. De ‘natte’ ontwikkelingen lopen zeker niet achter bij die op de weg, zo gaan we binnenkort baggeren volgens het ‘cradle-to-cradle’-principe. Misschien het leukste onderdeel van mijn baan is dat ik af en toe mag meevaren met de inspectie scheepvaart in de kop van Overijssel, een van de mooiste gebieden van Nederland. Kom het zelf ook ervaren deze zomer!

Lindy Molenkamp
Hoofd Eenheid Wegen en Kanalen van de provincie Overijssel

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.