Gasthoofdredacteur Lars Lutje Schipholt

dinsdag 17 april 2012 86x gelezen

Het is voor mij een eer de eerste gasthoofdredacteur in de geschiedenis van Verkeerskunde te zijn. Laat ik dan ook maar een stevige aftrap geven van deze themaspecial en stellen dat met mobiliteitsmanagement een onomkeerbare beweging in gang is gezet. Het onderwerp is actueler dan ooit en zeker geen hype die weer over zal waaien. Sterker nog, ik signaleer een structurele verandering in hoe overheden, werkgevers en werknemers omgaan met mobiliteit. De tijd en cultuur waarin iedereen braaf in de file staat om zo om negen uur achter zijn of haar bureau te zitten, is al voorbij. Werkgevers én werknemers willen dat niet meer. Voor hen is het vandaag de dag belangrijker wát medewerkers presteren dan dat ze dat tussen negen en vijf op kantoor doen. Daarnaast verwachten werknemers meer en meer zelf te kunnen kiezen wanneer en waar ze werken. En de overheden? Die beseffen steeds beter dat zij niet de enige sleutel voor een betere bereikbaarheid in handen hebben en gaan zichtbaar vraaggerichter te werk. En ook in ‘het veld’ zijn velen actief en zorgen met allerlei ideeën over slimmere mobiliteit voor een onomkeerbare beweging. In dit ‘dossier mobiliteitsmanagement’ komt een aantal van hen aan bod. Enthousiast vertellen zij op mijn verzoek over hun visie, praktische voorbeelden, de regionale aanpak en innovatieve projecten. Wat mij vooral opvalt is dat de verkeerskundige benadering ingeruild is voor een meer integrale benadering. De verbindingen met bijvoorbeeld het ‘Nieuwe Werken’, arbeidsvoorwaarden, beprijzen en ICT zorgen ervoor dat we echt steeds slimmere keuzes kunnen en zullen maken. En het mooie is: alle belanghebbenden pakken hun rol in dit veranderproces. Gelukkig, want we kunnen (en willen?) ook niet meer terug.  

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.