Gasthoofdredacteur Egbert-Jan van Hasselt

woensdag 11 april 2012 151x gelezen

Contactquotum biedt voordelen

Agenten moeten vaker in gesprek gaan met verkeersdeelnemers als ze constateren dat een automobilist, (brom)fietser of voetganger in de fout gaat. In plaats van een bonnenquotum zou een soort ‘contactquotum’ de insteek moeten zijn. Immers, een staandehouding is de meest effectieve manier van gedragsbeïnvloeding. Verkeershandhaving moet geloofwaardig zijn, met controles op die plekken waar de meeste ongelukken plaatsvinden of waar het meest te hard wordt gereden.

Ons land telt bijna 25.000 politiemensen die dagelijks de straat opgaan. De meeste contacten met het publiek vinden in het verkeersdomein plaats. Als zij zaken constateren moeten ze corrigerend optreden. Dat kan met een kort corrigerend gesprek en –  bij serieuze feiten – een bekeuring. Het is ook belangrijk dat agenten bij fout verkeersgedrag uit de auto komen en de weggebruiker in het zicht van medeverkeersdeelnemers aanspreken, zodat men ziet dat de politie wel degelijk optreedt.

Een actieve politie dus, die niet schroomt te corrigeren en bereid is uit te leggen waarom. Door het persoonlijk contact kan een agent tegelijkertijd kijken of andere zaken aan de persoon of het voertuig opvallen. Op deze manier wil de politie de verkeersveiligheid vergroten en tegelijkertijd een slag maken in het opsporen van criminelen. Verkeerspolitie nieuwe stijl is verkeershandhaving in combinatie met toezicht op de verkeersstromen over de weg, het spoor en het water.


De auteurs in dit dossier belichten vanuit verschillende invalshoeken het onderwerp handhaving. Aan bod komen onder andere: nieuwe ontwikkelingen, praktijkvoorbeelden en opvattingen over draagvlak en effectief handhaven. Ik wil alle auteurs bedanken voor hun bijdragen en hoop dat u geboeid het dossier zult lezen.

 

Egbert-Jan van Hasselt

Programmamanager Politieverkeerstaak

 

terug naar dossier>

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.