Gasthoofdredacteur Bert van Wee

woensdag 11 april 2012 162x gelezen

Techniek, beleid en sleutelen 

Emissies van verkeer zorgen voor luchtverontreiniging, klimaatverandering en geluidhinder. De luchtkwaliteit is sterk verbeterd, maar er is nog volop gezondheidsschade. De omvang van de geluidhinderproblematiek blijft op lange termijn ruwweg stabiel. En de emissie van CO2 neemt toe, zo bevestigt ook het planbureau voor de leefomgeving. Goede reden om er in Verkeerskunde aandacht aan te besteden.

 

Wie moet nu wat doen? Jan Anne Annema stelt dat we het vrijwel geheel van de techniek moeten hebben. Maar dat zal vooral EU-beleid zijn. Kunnen rijk, gemeenten en provincies nu achteroverleunen? Toch niet. Huib van Essen wijst naar een hele ‘gereedschapskist’ voor verkeerskundigen om aan emissieschade ‘te sleutelen’. Erik Verhoef maakt duidelijk dat de kilometerheffing emissies kan reduceren, maar dat die er niet komt zonder rijksbeleid. In Den Haag blijkt intussen dat gemeenten met circulatiemaatregelen de blootstelling aan concentraties flink kunnen verminderen. En ziet Ineke Westerbroek nog nieuwe winst in meer samenwerking tussen gemeenten onderling, maar vooral ook intern. Wilko Mol legt uit dat vervoersautoriteiten effectieve eisen kunnen stellen aan schoon vervoer. Maar dat is ook duur en soms lastig, merkt Wijnand Veeneman op.

Toch moet de grootste bijdrage van techniek komen en die komt er niet vanzelf; overheidsbeleid is nodig. Demonstratieprojecten, zoals de waterstofbus in Amsterdam, kunnen de weg banen voor grootschaliger toepassingen. Lost de techniek dan alle problemen op? Guido van Woerkom is optimistisch en denkt dat ‘elektrisch rijden’ een belangrijke bijdrage gaat leveren aan het verminderen van CO2-emissie’. Toch geven scenariostudies aan dat de CO2-emissie van transport op termijn vermoedelijk veel hoger uitkomen dan wat de EU wil. Wat dan? Peter Janssen stelt dat autofabrikanten al veel gedaan hebben, maar ook geremd worden door de betalingsbereidheid van klanten. Vergaande emissiereductie zal er daarom alleen komen door strenge EU-eisen.

 

Concluderend: gemeentelijk beleid kan effectief zijn voor lokale effecten op gezondheid en geluid. Provincies kunnen via aanbestedingen het ov milieuvriendelijker maken. Maar het overgrote deel van nationale emissiereducties zal toch moeten komen van de techniek.

 

Bert van Wee
Hoogleraar transportbeleid en sectieleider sectie Transport en Logistiek, TU Delft, Faculteit Techniek, Bestuur en Management

 

terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.