Gasthoofdredacteur Aries van Beinum

zaterdag 16 maart 2013 384x gelezen

‘De richtlijn in spagaat: én bindend én flexibel’

De richtlijnen voor het ontwerpen van wegen, krijgen een steeds centralere plaats in het proces van initiatief tot realisatie van een weg. Door allerlei ontwikkelingen in ons vakgebied  wordt ‘de richtlijn’ niet meer alleen gebruikt als geheugensteun of naslagwerk voor ontwerpers, maar heeft er een aantal functies bij gekregen.

Een eerste, belangrijke nieuwe functie heeft te maken met de nieuwe, geïntegreerde contracten in de wegenbouw. In deze contracten worden richtlijnen opgenomen als bindende documenten; als contractdocumenten dus.

Een tweede nieuwe functie is het vastleggen van kennis en ervaring. Door de vergrijzing en veranderingen in beleid, zal een groot deel van de beschikbare kennis en ervaring, die nu nog in de hoofd van de mensen zit, in de komende jaren niet meer beschikbaar zijn. Dat is natuurlijk zonde. Voordat het zover is, moet deze kennis zo goed mogelijk gedocumenteerd worden.

De richtlijnen zelf zijn helaas niet mee veranderd en sluiten niet altijd even goed aan bij de nieuwe functies. Niet zo vreemd, want het veranderen van een richtlijn, zodanig dat deze aansluit bij nieuwe functies, is een lastige klus die veel tijd en geld gaat kosten.

In lijn met die nieuwe functies willen we aan de ene kant een hard afgebakend, waterdicht contractdocument, maar aan de andere kant een document waarmee we weloverwogen goede ruimte- en kostenbesparende maatwerkoplossingen kunnen bedenken voor complexe situaties, waar de standaardoplossing niet past.

In dit dossier geven wij u een beeld over hoe dit spanningsveld vanuit verschillende perspectieven wordt beleefd. Naast mijn eigen ontwerp- en adviesperspectief kunt u ook lezen wat dit betekent vanuit de perspectieven beleid, wegbeheer, aannemerij, wetenschap en het schrijven van richtlijnen.          

Aries van Beinum
Groepshoofd wegontwerp, Witteveen+Bos / doet promotieonderzoek op het onderwerp wegontwerp, SWOV/TU Delft

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.