Frequente slagader

donderdag 26 april 2012 146x gelezen

Met de MerwedeLingelijn kunnen mensen wonen in het Groene Hart en werken in de grote stad

Met de MerwedeLingelijn kunnen mensen wonen in het Groene Hart en werken in de grote stad (Copyright: MerwedeLingelijn)

Nieuwe treinhaltes bij nieuwe woonwijken, korte loopafstanden naar die haltes, hogere frequenties van de trein, de fiets gratis mee en een vervoerder met ambitie. Dat zijn de ingrediënten om van een noodlijdend spoorlijntje een succes te maken.

 

Op de grens van het Groene Hart voert de MerwedeLingelijn van Dordrecht naar Geldermalsen: 49 kilometer. Het was een zieltogend boemeltje van NS met soms maar één trein per uur. In 2006 verhuisde de zeggenschap van het rijk naar de provincie Zuid-Holland. Vervoerder Arriva won de aanbesteding en zet nu tien moderne treinen in. Sinds 2006 is het aantal reizigers ruim 30 procent gegroeid. Het streven is 100 procent meer reizigers in 2018.

In 2007 ging de frequentie omhoog: de hele dag elk half uur. Sinds najaar 2011 rijdt er elk kwartier een trein tussen Dordrecht en Gorinchem, het drukste stuk. Eind 2011 gingen er twee haltes open: Sliedrecht Baanhoek en Hardinxveld Blauwe Zoom. In april kwam de halte Boven-Hardinxveld erbij. Eind 2014 volgen er nog twee: Gorinchem Noord (bedrijventerrein en scholengemeenschap) en Leerdam Broekgraaf (nieuwe woonwijk).

‘De nieuwe haltes komen waar we woningen bouwen. We willen korte afstanden voor de reizigers,’ vertelt Ferry van der Koelen, directeur van MerwedeLingelijn Beheer; het samenwerkingsverband van de zeven gemeenten langs de lijn.

‘Meer mensen willen wonen in het Groene Hart en werken in de grote stad. De MerwedeLingelijn brengt hen snel naar Dordrecht. Vanaf daar zitten ze zo in Rotterdam, Den Haag of zelfs Leiden.’ Vanaf de A15 is de bouw van Sliedrecht Baanhoek-West goed te zien. Deze wijk grenst aan de Alblasserwaard en nationaal park De Biesbosch, én is tegelijk dichtbij een afrit van de A15 en de nieuwe halte van de MerwedeLingelijn.

Scholieren hebben de lijn ook ontdekt: de fiets mag gratis mee. Dat vergroot het bereik van de haltes. ‘We lopen tegen de grenzen van de capaciteit op,’ meldt Van der Koelen. ‘Een halve minuut is te krap om alle fietsen in en uit te laden. Om opstoppingen te voorkomen, hebben we het aantal fietsen gemaximeerd op 12 per trein.’

Zijn lessen: ‘Zoek een vervoerder die de lijn kan ontwikkelen: Arriva heeft een andere insteek dan NS. En richt als gemeenten één organisatie op: dat werkt efficiënter en houdt het dichtbij de mensen. Ze zijn er trots op: het is hún lijn.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.