Financiering renovatie Maastunnel rond

vrijdag 18 september 2015 0 reacties 216x gelezen

De gemeenteraad van Rotterdam verleent een krediet van 262 mln euro voor de renovatie en restauratie van de Maastunnel. Deze renovatie is noodzakelijk omdat in 2011 is geconstateerd dat het beton door de jaren is aangetast. Daarnaast moet de tunnel uiterlijk in 2019 voldoen aan Europese regelgeving aangaande tunnelveiligheid. Na de renovatie zal de tunnel weer decennialang mee kunnen en voldoen aan alle geldende veiligheidseisen.
foto: ANWB/AVD

foto: ANWB/AVD

In de zomer van 2017 start de grootschalige renovatie en restauratie van de Maastunnel. De onderhoudswerkzaamheden behelzen onder meer het herstellen van de betonconstructie, het vervangen van delen van de rijvloer en de wanden tussen de ventilatiekanalen, het verbeteren van de schampkanten en het tegelwerk en het vernieuwen van de verlichting.

Ook werkt de gemeente aan de tunnelveiligheid, het moderniseren van de technische installaties en de restauratie van het monument, dat op 14 februari 2017 75 jaar oud wordt. Ook wordt er een nieuwe controlekamer ingericht. De werkzaamheden in de autotunnel zijn naar verwachting in de zomer van 2019 afgerond. De voetgangers- en fietstunnel blijft tijdens de renovatie van de autotunnel beschikbaar en wordt aansluitend aangepakt.

Bereikbaarheid
De renovatie zal niet aan de stad voorbij gaan. Gedurende meer dan twee jaar zal er maar één tunnelbuis beschikbaar zijn voor het autoverkeer. De gemeente informeert bedrijven, bewoners en reizigers pro-actief over nut en noodzaak van de renovatie en over de bereikbaarheid van de stad en haar voorzieningen gedurende de renovatie. Tal van fysieke maatregelen worden genomen om de verkeersdoorstroming in de stad te optimaliseren. Bedrijven worden gestimuleerd om in de zetten op mobiliteitsmanagement (auto laten staan en overstappen op OV, fiets of vervoer over water) om de bereikbaarheid van Rotterdam zo optimaal mogelijk te houden.

Zie voor een grafische film van de renovatie www.rotterdam.nl/maastunnel

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.