Fietsers zijn ook klanten

Fietsen in het voetgangersgebied mag

maandag 9 december 2013 232x gelezen

Bij drukte passen fietsers hun fietsgedrag vanzelf aan

Bij drukte passen fietsers hun fietsgedrag vanzelf aan

In het kader van de ambitieuze nota Lekker Fietsen! besloot de gemeente
’s-Hertogenbosch in 2009 het gehele voetgangersgebied toegankelijk te maken voor fietsers. Het bevalt prima, de praktijk wijst uit dat fietsers hun routes aanpassen als de voetgangerstromen te dik worden.

Begrijpelijke, eenduidiger regelgeving was een achterliggende reden voor de maatregel, zegt Arnold Bongers, verkeerskundige van de gemeente ’s-Hertogenbosch. ‘Voorheen was het toegestaan om voor 12.00 uur door de binnenstad te fietsen. Het is lastig uit te leggen waarom het vijf minuten later niet mee mag.’ Nu is fietsen altijd toegestaan behalve tijdens de warenmarkt. Bongers was er van overtuigd dat het opheffen van het fietsverbod geen  problemen op zou leveren. ‘In de oude situatie werd er heel veel gefietst. Mensen hielden zich niet aan het verbod. En dat ging allemaal zonder problemen. We wisten dat het kon.’

Bongers had eerder aan een Fietsberaad-project over dit onderwerp meegewerkt, en kwam toen tot de conclusie dat fietsers vanzelf hun gedrag aanpassen bij grote drukte. ‘Op piekmomenten kiezen fietsers zelf voor een andere route, want het schiet natuurlijk niet op als het heel druk is. Dat zien we nu ook in de praktijk.’

Kan fietsen in het voetgangersgebied overal? Bongers: ‘In een universiteitsstad als Groningen ligt het misschien anders, het hangt ook af van de omvang van de stroom doorgaande fietsers binnen de beschikbare ruimte. Maar dat er meer mogelijk is, dat lijkt me duidelijk.’

Draagvlak vinden was heel belangrijk, ook binnen de eigen organisatie. Er is overlegd met Fietsersbond, bewoners, de winkeliersvereniging schaarde zich achter de maatregel. Bongers: ‘Men beseft dat fietsers ook klanten zijn.’ De eigen afdeling Stadstoezicht overtuigen kostte nog de meeste tijd. Was voorheen de tijd het criterium om een fietser aan te houden, nu mag zij alleen handhaven bij ‘excessief fietsgedrag’, een wat vager begrip.  Bongers: ‘Bijvoorbeeld als iemand keihard door het voetgangersgebied scheurt.’ Dat heeft tot nu toe geen bonnen opgeleverd.

Arnold Bongers, verkeerskundige 's Hertogenbosch

terug naar dossier Fiets


 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.