Fietscommunity 2.0: hoe maken we fietsen veiliger?

dinsdag 23 mei 2017 Guus Puylaert 94x gelezen

Het aantal omgekomen fietsers is al jaren stabiel en het aantal fietsgewonden neemt zelfs toe. Er moeten dus betere veiligheidsmaatregelen genomen worden. Maar hoe? Daarover werd gesproken op de bijeenkomst ‘Fietsveiligheid, hoe staat Nederland ervoor?’ van de Fietscommunity 2.0 op 10 mei in Utrecht.

”Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. We weten wat we moeten verbeteren”, aldus Jan Klinkenberg, initiatiefnemer van de community. Op de bijeenkomst waren diverse experts of het gebied van ‘fiets’ aanwezig, zoals Peter van der Knaap van SWOV, Saskia Kluit van de Fietsersbond, Kate de Jager van IenM en Robert Galjaard namens Van Rens mobiliteit.

Maatregelen nemen
‘Fietsveiligheid’ zet het onderwerp fietsen in een negatief daglicht, vat Klinkenberg het samen. Als mogelijke maatregelen om het probleem aan te pakken, noemt hij het beter onderhouden van de infrastructuur, het scheiden en verlagen van snelheden en het aanbrengen van een relatief goedkope maatregel zoals betere belijning.

Taboes doorbreken
Er leven diverse taboes op het gebied van fietsen, zoals ook SWOV-directeur Peter van der Knaap vertelde. Het gaat daarbij om onder meer snelheidsbegrenzing van auto's in 30 km/u-gebieden, verplichte fietshelmen, fietsverlichting en alcohol in het verkeer. Vooral belangenorganisaties, zoals ANWB, kunnen een bijdrage leveren aan het doorbreken van deze taboes.

Onderzoek

Om de fietsveiligheid te vergroten, is veel onderzoek nodig. Klinkenberg stelt dat een bijvoorbeeld de ongevallenregistratie beter kan. “We weten te weinig over positionering van een fietser op de rijbaan of het fietspad. En hoe komt het dat fietsende 50-plussers zo vaak vallen? We moeten meer gedragsonderzoek doen, over bijvoorbeeld de interactie van verschillende verkeersdeelnemers."

 

"En er is meer toekomstgericht onderzoek nodig naar de manier waarop (verouderde) richtlijnen voor infrastructuur aangepast kunnen worden (verwachte effecten van vergrijzing, meer e-bikes, speed-pedelecs, kratjesfietsen etc. etc)", besluit hij.

 

Een uitgebreid verslag van de bijeenkomst van Fietscommunity 2.0 is hier te vinden.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.