Europese subsidie voor Nederlandse infrastructuur

dinsdag 12 december 2017 Guus Puylaert 0 reacties 272x gelezen

Nederland ontvangt 82,8 miljoen euro subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten. Deze subsidie is afkomstig vanuit het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Op 12 december gingen de Europese lidstaten akkoord met het besluit voor de subsidieverdeling.

Vanuit TEN-T wordt onder meer subsidie gegeven de modernisering van het Twentekanaal en binnenhavens van Almelo en Hengelo

Vanuit TEN-T wordt onder meer subsidie gegeven de modernisering van het Twentekanaal en binnenhavens van Almelo en Hengelo

De Nederlandse projecten die subsidie ontvangen, zijn voorgedragen door minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.

ERMTS
De inbouw van spoorbeveiligingssysteem ERTMS in 300 Nederlandse goederenlocomotieven, die op de verbinding Rotterdam - Genua rijden, kost in totaal 72 miljoen euro. Dankzij de Europese bijdrage van 32 miljoen, hoeven de goederenvervoerders de kosten niet alleen te dragen. Ook het ministerie van IenW  levert een bijdrage: 15 miljoen euro. In 2023 moeten alle locomotieven met de modernste versie van ERTMS zijn uitgerust.

Havens
Voor de modernisering van het Twentekanaal en de binnenhavens van Hengelo en Almelo is een subsidie van 11 miljoen euro beschikbaar. Daardoor moet meer ruimte voor de binnenvaart ontstaan. In het Twentekanaal moet over een lengte van 33 kilometer worden gebaggerd. Ook worden de kades in de havens van Hengelo en Almelo vernieuwd en komt er bediening van sluizen op afstand.

Vergoening scheepvaart
Om de scheepvaart te vergroenen komt 7 miljoen euro beschikbaar voor de bouw van zes klimaatneutrale, elektrisch aangedreven binnenvaartschepen. Dit geld is toegewezen aan Port Liner, een project met alleen maar Nederlandse toeleveranciers. In augustus 2018 moet het eerste van zes emissieloze schip te water. Door de elektrische aandrijving kunnen de schepen ook acht procent meer volume vervoeren dan reguliere dieselschepen.

Elektrische bussen
RET Rotterdam ontvangt een bijdrage van 3,3 miljoen euro voor de bouw van 74 oplaadstations en de aanschaf van 105 elektrische bussen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.