Eric de Kievit:'We kunnen nu voetgangers meenemen in de hoofd- en plusnetten'

dinsdag 16 februari 2016 222x gelezen

Eric de Kievit, senior beleidsadviseur mobiliteitsonderzoek bij de gemeente Amsterdam

 

'We kunnen nu voetgangers meenemen in de hoofd- en plusnetten'

‘Tijdens de jaarwisseling hebben we tienduizenden ‘voetgangers’ per uur kunnen meten bij alle in- en uitgangen van de Dam. Hiermee ‘zien’ we hoe de Dam volloopt en kunnen we de ‘crowd managen’. Bij Sail ‘15 deden we dat bijvoorbeeld met een extra pontafvaart.

Na meerdere experimenten, schuiven we nu op naar een structurele inzet van datatechnologie om loopstromen in kaart te brengen. Zo nemen we dit jaar voetgangers op in onze plus- en hoofdnetten. Deze herzien we periodiek vanwege veranderingen in de infrastructuur en het verplaatsingsgedrag.

Met een afwegingskader bepalen we welke ruimte aan welke modaliteit wordt toebedeeld. Denk bijvoorbeeld aan het kruisen van de Stadhouderskade ter hoogte van het Rijksmuseum. Mogelijk dat concrete aantallen voetgangers hier op termijn aanleiding geven tot een ongelijkvloerse kruising.

Tot nu toe kwamen voetgangers in deze afwegingen niet voor, mede omdat we geen data hadden. Intussen hebben we verschillende technologieën getest en blijkt er veel mogelijk. Naast slimme telcamera’s en wifi-sensoren die mobiele apparatuur ‘oppikken’ en ‘volgen’, wordt ook met social-mediadata reisgedrag onderzocht. Voor deze ‘persoonsgebonden’ metingen hebben we een ‘raamwerk’ opgesteld dat we voorleggen aan Commissie Persoonsbescherming Amsterdam. Amsterdam respecteert de privacy.

En ja, binnen deze kaders blijkt het goed mogelijk om metingen te doen zonder een beperking te leggen op onze kennisvragen.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.