Efficiënt rijden met de waterstofbus

woensdag 11 april 2012 224x gelezen

(Copyright: GVB)

Amsterdam verlegt focus met speciaal ontwikkelde bussen

 

Het GVB, de vervoerder van Amsterdam, gaat na een uitgebreide pilotperiode tussen 2003 en 2006, de komende 2 jaar opnieuw met waterstofbussen rijden. Dit keer gaat het om twee 18 meter lange Phileas bussen. Na de eerdere ‘technische en acceptatietest’ gaat het in dit project vooral om het zo efficiënt mogelijk rijden.

 

Begin augustus werd de eerste nieuwe Phileas hybride brandstofcelbus in het openbaar gesignaleerd. Vanuit de Amsterdamse GVB-garage Noord gaat deze bus de komende tijd de eerste proefritten maken. Ook een tweede bus, eveneens gebouwd door het in Helmond gevestigde Advanced Public Transport Systems (APTS), is inmiddels bij het GVB gearriveerd. Deze twee, elektrisch aangedreven brandstofcelbussen, waarbij de brandstofcellen aan boord waterstof omzetten in elektrische stroom, hebben een lengte van 18 meter. Een wereldprimeur, want tot nu toe zijn er alleen brandstofcelbussen gebouwd met een lengte van hooguit 13,5 meter. Dankzij de elektromotor is de bus geluid- en trillingarm. Uit de uitlaat komt alleen waterdamp, dus geen schadelijke uitlaatgassen, fijnstof en CO2. ‘De bussen zijn speciaal voor het GVB ontwikkeld,’ vertelt GVB-projectleider Frits van Drunen, ‘De Phileas is een hybride brandstofcelbus en heeft, naast een brandstofcelsysteem, ook accu’s en ultra-capacitoren, die het overschot aan energie, waaronder de remenergie, kunnen opslaan. We hebben met opzet voor de Phileas gekozen, omdat deze veel ruimte voor apparatuur biedt, zowel bovenop het dak als aan de achterkant in het motorcompartiment.’

 

Het project maakte deel uit van een samenwerkingsproject met Keulen, waar twee soortgelijke waterstofbussen zullen gaan rijden. De inzet van de waterstofbussen is een logisch gevolg op het Clean Urban Transport for Europe (CUTE) project, waar Amsterdam tussen 2003 en 2006 met drie brandstofcelbussen aan meedeed. Het internationale CUTE project, waarbij onder meer ook in IJsland en Australië vergelijkbare bussen reden, was destijds opgezet om de praktische mogelijkheden van het rijden op waterstof en brandstofcellen te demonstreren en de publieke acceptatie voor waterstof te stimuleren. ‘Bij het huidige proefproject in Amsterdam richten we de aandacht vooral op het zo efficiënt mogelijk rijden,’ aldus Van Drunen, ‘Het proefproject duurt hier 2 jaar, in Keulen zal de proef als gevolg van andere subsidieregelingen 5 jaar doorgaan.’

 

Meer informatie:

http://www.new-energy.tv/mobiliteit/helmond_bussen.html

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.